Proiectul "Întreabă bibliotecarul"

Chevul Tunde*

bibliotecar - Biblioteca FSEGA
Biblioteca Centrală Universitară „Lucian Blaga" Cluj-Napoca

Nealcoș Alina**

bibliotecar - Biblioteca FSEGA
Biblioteca Centrală Universitară „Lucian Blaga" Cluj-Napoca

 

Pandemia generată de răspândirea virusului SARS CoV-2 (varianta COVID-19) la scară globală a determinat schimbări majore în felul nostru de a trăi, a munci și de a ne desfășura activitățile zilnice. Sectorul educației a fost și el afectat. Puse în situația de a continua procesul educațional, dar fără a realiza întâlniri față în față cu studenții, instituțiile de învățământ superior au optat pentru varianta de la distanță (online) de desfășurare a activităților didactice.

Este și cazul Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor (FSEGA) din cadrul Universității "Babeș-Bolyai".

În acest context și bibliotecile universitare, ca piloni importanți ai educației academice, au fost nevoite să se adapteze situației și să găsească soluții pentru a ajuta studenții și cadrele didactice în demersurile lor educaționale.

Astfel, la nivelul Bibliotecii Centrale Universitare "Lucian Blaga", s-a optat pentru varianta online a activităților care țin de circulația utilizatorilor (eliberare de premise, vize, semnarea fișelor de lichidare, informații/asistență în accesarea resurselor bibliotecii etc.) și pentru digitizarea publicațiilor existente în colecțiile bibliotecii în format tipărit, astfel încât cadrele didactice, studenții și cercetătorii să aibă posibilitatea de a accesa de la distanță documentele de care au nevoie.

Aceste proiecte au fost implementate și la nivelul bibliotecii noastre filiale, Biblioteca de Ştiinţe Economice şi Gestiunea Afacerilor "Prof. Aurel Negucioiu".

În plus, începând cu luna martie 2021 am creat și implementat un nou proiect intitulat sugestiv: "Întreabă bibliotecarul". Am pornit de la dorința de a fi mai aproape de utilizatorii noștri, cu care, acum când nu mai aveam posibilitatea de a ne întâlni față în față, comunicarea a fost mult redusă și nu mai puteam afla în timp real care sunt nevoile și necesitățile lor în ceea ce privește biblioteca și resursele documentare. Totodată, se simțea și nevoia de informare a utilizatorilor asupra serviciilor oferite de bibliotecă în noua situație pandemică.

Am dorit să le punem la dispoziție posibilitatea unei "întâlniri" cu bibliotecarii, într-o formă virtuală, în cadrul căreia să le prezentăm resursele pe care le punem la dispoziție acum și să le oferim ajutorul și asistența de care au nevoie în accesarea lor.

Proiectul a fost realizat în colaborare cu Facultatea de Ştiinţe Economice şi Gestiunea Afacerilor, prin domnul prodecan univ. dr. Moisescu Ovidiu și s-a desfășurat, într-o primă fază, în perioada martie-iunie 2021. Am hotărât, însă, extinderea lui și în noul an universitar, 2021-2022.

După discuţiile cu domnul prodecan Moisescu Ovidiu, căruia i-am expus ideea noastră şi i-am cerut sprijinul în a găsi canale directe de comunicare cu studenţii, am primit acces pe platforma Zoom Education, unde a fost creat un cont pe numele bibliotecarei Chevul Tunde. Concret, proiectul presupunea organizarea unei întâlniri săptămânale cu utilizatorii pe platforma Zoom Education, în cadrul căreia bibliotecarii implicați, Tünde Chevul şi Alina Nealcoș, ofereau asistență cadrelor didactice, doctoranzilor, studenților și absolvenților FSEGA, dar și altor categorii de utilizatori.

Implementarea proiectului s-a realizat în etape. Într-o primă fază a fost necesară crearea unui cont pe platforma Zoom Education și familiarizarea bibliotecarilor cu caracteristicile acesteia, pentru o bună utilizare. Am realizat setări ale contului de utilizator cu informaţii despre bibliotecă, cu încărcarea unei poze de profil, crearea unei "întâlniri permanente" ("recurring meeting"), astfel încât linkul de access să poată rămâne același pentru fiecare întâlnire, crearea "camerei de aşteptare" (meeting room) care acordă gazdei întâlnirii dreptul de a permite accesul utilizatorilor la întâlnire la momentul oportun, generarea linkului de acces la întâlnire etc.

A urmat apoi etapa de promovare a evenimentului. În acest demers am avut ajutorul decanatului FSEGA (prin dl. prodecan univ. dr. Ovidiu Moisescu) și a designerului web Mihai Guță care a postat informația pe site-ul facultății pe pagina principală (https://econ.ubbcluj.ro/). Tot în acest scop, am creat și un afiș pe care l-am folosit pentru promovare în social media și pe pagina web a bibliotecii nostre filiale (https://www.bcucluj.ro/ro/despre-noi/filiala/biblioteca-de-%C5%9Ftiin%C5%A3e-economice-%C5%9Fi-gestiunea-afacerilor). Au urmat postările frecvente pe contul de Facebook al bibliotecii (https://www.facebook.com/profile.php?id=100008190997327) și pe paginile grupurilor dedicate studenților și cadrelor didactice FSEGA.

Redăm mai jos textul și grafica anunţurilor.

"Pe parcursul semestrului al doilea al anului universitar 2020-2021, bibliotecarii Tunde Chevul și Alina Nealcoș de la Biblioteca FSEGA ”Prof. Aurel Negucioiu” vă așteaptă în fiecare zi de miercuri, de la ora 11, la o întâlnire virtuală prin Zoom, la

https://us02web.zoom.us/j/88984849782

Sunteți invitați să participați la aceste întâlniri, dacă doriți să aflați:
✓ care sunt serviciile bibliotecii,
✓ cum poți să ai acces la colecțiile bibliotecii și materialele documentare de care ai nevoie,
✓ cum poți să accesezi de la distanță bazele de date cu documente în format electronic,
✓ cum și ce presupune eliberarea/vizarea permisului de bibliotecă,
✓ cum obții semnătura pentru fișa de lichidare,

... sau pur și simplu aveți nevoie de ajutor/asistență în regăsirea informațiilor privind colecțiile și serviciile bibliotecii."

bb-numar11-articol5-fig1.jpg

1

bb-numar11-articol5-fig2.jpg

2

A treia etapă a proiectului a constat în realizarea întâlnirilor propriu-zise, o dată pe săptâmână. Ziua întâlnirii și ora de desfășurare s-a schimbat pe parcursul desfășurării proiectului, în funcție de feeback-ul primit din partea participanților, a cadrelor didactice și a studenților. Am ținut cont de orarul studenților la diferitele cursuri și seminarii, atât de la nivel licență cât și de la nivel de masterat.

Beneficiarii proiectului: cadrele didactice FSEGA, doctoranzi FSEGA, studenţi FSEGA nivel licență și master, studenţi ai altor facultăţii, alte categorii de utilizatori.

Statistic vorbind, 80% dintre participanţi au fost studenţi, restul de 20% cadre didactice, doctoranzi sau alte categorii. Din categoria studenților, 90% au fost studenţii din anii terminali  (an III nivel licenţă și an II nivel master). De reţinut este faptul că acest proiect a fost implementat în semestrul doi al anului universitar 2020-2021, cuprinzând perioada pregătirii lucrărilor de licenţă şi masterat.

Majoritatea întrebărilor şi solicitărilor primite s-au referit la următoarele aspecte: cum pot să obţină permisul de bibliotecă, cum și ce presupune vizarea permisului vechi, cum pot accesa şi căuta în plaforma cu publicații recent digitizate și puse la dispoziția publicului de la distanță, care sunt modalităţile de accesare de acasă a resurselor științifice abonate, dacă se poate să fie încărcate pe platforma cu publicații digitizate și alte documente care nu se găsesc în colecțiile bibliotecii dar pe care cadrele didactice le recomandă studenților la cursuri, probleme de acces la resursele științifice și cărțile digitizate din altă țară, cereri de realizare a unei bibliografii pe o anumită temă/subiect cu folosirea catalogului online și a resurselor electronice etc.

Toate solicitările au fost soluționate pe loc, iar cele care au necesitat ajutorul colegilor din alte departamente ale bibliotecii au fost soluționate pe parcurs.

Probleme întâmpinate au fost legate mai ales de folosirea platformei Zoom Education și familiarizarea bibliotecarilor cu caracteristicile acesteia, lucru care a necesitat timp și răbdare.

Pe viitor, am hotărât să continuăm proiectul și în semestrul I al noului an universitar, 2021-2022.

În plus, ne propunem să realizăm, tot în formă virtuală, prezentări de bibliotecă prin participarea la orele de tutorat organizate de cadrele didactice FSEGA cu studenții de anul I (dar și II sau III nivel licență și master, acolo unde se dorește) în cadrul cărora să familiarizăm studenții cu biblioteca și cu serviciile ei.

Mai jos redăm adresele paginilor web la care ne puteți găsi și câteva instantanee din cadrul sesiunilor noastre virtuale.

https://www.facebook.com/profile.php?id=100008190997327

https://econ.ubbcluj.ro/stire.php?id=769

https://www.bcucluj.ro/ro/despre-noi/filiala/biblioteca-de-%C5%9Ftiin%C5%A3e-economice-%C5%9Fi-gestiunea-afacerilor

______________________________

Autorii își asumă responsabilitatea pentru corectitudinea informaţiilor şi pentru opiniile exprimate în articolele trimise spre publicare.

* Email: tunde.chevul@bcucluj.ro

** Email: alina.nealcos@bcucluj.ro

1 Anunț realizat de Mihai Guță, web designer FSEGA, și postat pe pagina web a facultății.

2 Anunț realizat de Alina Nealcoș, bibliotecar BCU "Lucian Blaga" - Filiala FSEGA, și postat pe pagina de FB a bibliotecii.