Cui îi e frică de era digitală?

Ioana Hosu*

bibliotecar - Secția Împrumut adulți și artă
Biblioteca Județeană
Octavian Goga Cluj

 

1. În raport cu perioada de dinaintea pandemiei, considerați că s-a schimbat ceva în activitățile pe care le desfășurați în prezent? Dacă da, ce anume?

Consider ca această criză sanitară prin care am trecut cu toții de mai bine de un an și-a pus amprenta asupra tuturor domeniilor de activitate, nu numai asupra bibliotecilor. Evident că lumea întreagă s-a schimbat și, prin urmare, și noi ne-am schimbat felul în care oferim serviciile, pentru că, în fond, menirea bibliotecii în societate a rămas aceeași: important pilon cultural, educativ, centru de informare, petrecere a timpului liber și, de ce nu, de relaxare. Ne-am schimbat modul în care oferim serviciile și relaționarea cu publicul pentru siguranța noastră și a cititorilor noștri, în primul rând. Spațiile bibliotecii au rămas deschise pentru ei, dar în același timp am accelerat mult digitalizarea serviciilor de bibliotecă furnizate cititorilor. Am schimbat mult practicile în relațiile cu utilizatorii astfel încât să limităm contactul direct, desfășurând activități în mediul on-line, iar împrumul documentelor s-a realizat pe bază de reținere/rezervare prealabilă efectuată direct în catalogul nostru on-line, telefonic sau prin e-mail. Un alt aspect important care s-a intensificat în această perioadă, dar care era practicat și  înainte, este igienizarea cu strictețe, după fiecare împrumut, a documentelor care se întorc din circulație.

2. Cum vă vedeți, ca bibliotecar/ă, peste zece ani?

Când mă gândesc la viitor, la viitorul meseriei de bibliotecar, îmi proiectez în minte imaginea bibliotecarului hibrid, care va avea calitățile bibliotecarului tradițional dar, în același timp, va fi și bibliotecarul erei digitale, cu noi cunoștințe și competențe de a comunica cu utilizatorii pe noile platforme on-line și de a oferi noi servicii cu ajutorul tehnologiei.

Vorbim despre o adevărată  ,,mutație” necesară în activitatea bibliotecilor pentru ca acestea să își mențină rolul important în comunitate, în care achiziționarea de tehnologie actuală pentru a oferi servicii adaptate nevoilor utilizatorilor în noile condiții generate de criză și formarea unor  „bibliotecari digitali”- ,,become a digital librarian” sunt de primă importanță.

3. Credeți că pandemia a accelerat începutul sfârșitului pentru cartea și bibliotecile tradiționale? Cum vedeți activitățile dumneavoastră în raport cu biblioteca digitală?

În societatea de azi, biblioteca este în permanentă schimbare, în căutarea inovației, fiind preocupată mereu de modernizarea serviciilor sale, pentru a fi cât mai aproape de nevoile și așteptările utilizatorilor ei.

După părerea mea, nu putem vorbi de sfârșitul cărții și nici al bibliotecii tradiționale, ci putem vorbi de o împletire/îmbinare perfectă a bibliotecii tradiționale cu cea digitală.

Bibliotecile nu dispar, ele sunt vitale pentru comunități și trebuie să privească spre viitor cu optimism, prin adaptarea serviciilor oferite la noul context generat de această criză sanitară. Prioritatea pentru biblioteci va fi dotarea cu tehnologie și echipamente de ultimă generație,  formarea personalului pentru a dobândi noi competențe digitale (digital skills), oferirea de noi servicii care să răspundă nevoilor comunității în condițiile actuale de criză, intesificarea prezenței bibliotecilor în rețelele de socializare, oferirea de documente în format digital, achiziționarea de e-book-uri, găsirea unor soluții pentru a asigura accesul la bibliotecă pentru persoanele care nu dețin tehnologia/competențele digitale necesare. Digitizarea documentelor de bibliotecă prin transpunerea lor în format electronic și includerea lor într-o bibliotecă digitală accesibilă on line și gratuit reprezintă o prioritate pentru biblioteci, mai ales acum, în contextul pandemiei. Prin aceasta se asigură un acces ușor și liber și o valorificare mai bună a fondului info-documentar al bibliotecii, venind real în sprijinul utilizatorilor pentru nevoia lor de studiu, cercetare, documentare și lectură.

Biblioteca tradițională cu rafturile și cărțile ei așezate cu acuratețe va rămâne mereu fidelă tuturor celor care vor să petreacă timpul lor în compania cărților, să le răsfoiască și să le simtă mereu ca pe cel mai apropiat prieten.

4. Cum va arăta bibliotecarul erei digitale? Vă regăsiți în imaginea acestuia?

Bibliotecarul modern al erei digitale, în imaginea căruia mă regăsesc adesea, este pe de o  parte acel om deschis, empatic, care îndrumă/ajută utilizatorul în demersul său de cercetare, de regăsire a informațiilor, de învățare, de petrecere a timpului liber, iar pe de altă parte și acel specialist care este capabil să se perfecționeze, să dobândească noi competențe digitale și de comunicare pe noile platforme on-line, pentru a oferi servicii de bibliotecă moderne și actuale.

Putem vorbi de o regândire a întregii activități a bibliotecilor în noul context al pandemiei pentru ca acestea să își mențină rolul important în comunitate, în care achiziționarea de tehnologie actuală și formarea unor „bibliotecari digitali”- ,,become a digital librarian” sunt de primă importanță.

Bibliotecarii moderni construiesc comunități în jurul lor.


Autorii își asumă responsabilitatea pentru corectitudinea informaţiilor şi pentru opiniile exprimate în articolele trimise spre publicare.

* Email: ioana.hosu@bjc.ro