Anca Elisabeta Tatay, Cornel Tatai-Baltă, Arta grafică a cărţilor româneşti vechi tipărite la Braşov (1805-1827), Editura Mega, Cluj-Napoca, 2020, 241 p., anexe, ilustraţii, indice.

Dr. Ruxandra Nazare*

bibliotecar - Colecţii Speciale
Biblioteca Judeţeană „George Bariţiu” Braşov

 

bb-numar3-2022-articol6-foto1.jpg

Anca Elisabeta Tatay, Cornel Tatai-Baltă, Arta grafică a cărţilor româneşti vechi tipărite la Braşov (1805-1827), Editura Mega, Cluj-Napoca, 2020, 241 p., anexe, ilustraţii, indice.

Recenta carte este rodul preocupărilor de durată ale autorilor pentru istoria tiparului şi arta grafică tipografică românească. Dacă ne-am rezuma doar la lucrările de autor ale Ancăi Elisabeta Tatay, se cuvine să menţionăm studiile despre xilogravura sibiană (2007) şi despre ilustraţia cărţii româneşti din Buda (2010 şi 2011 – ultima fiind teza de doctorat), precum şi masiva monografie despre xilogravura cărţii româneşti tipărite la Bucureşti, semnată împreună cu Cornel Tatai-Baltă, din 2015.

Asumându-şi un program de cercetare, cum afirmă în Argument, autorii au definitivat volumul dedicat artei grafice a tipăriturilor româneşti braşovene. Primul capitol este despre centrul tipografic braşovean, fiind o succintă şi precisă trecere în revistă a activităţii tiparului braşovean între 1539-1827, punctând contribuţiile lui J. Honterus, diaconului Coresi, a lui Petcu Şoanu. Perioada studiată este descrisă prin principalele repere privind tiparul românesc şi titlurile de cărţi apărute. Arta grafică a acestora este tratată în următoarele două capitole: ornamentica minoră (foi de titlu, frontispicii, viniete, sigilii) şi ilustraţiile cărţilor braşovene analizate de la Bucoavna din 1805 până la Psaltirea în versuri din 1827. Grafica braşoveană este realizată mai ales prin tehnica xilogravurii, dar şi prin gravură în metal, fiind inspirată de modele din ilustraţiile tiparniţelor de la Sibiu şi Buda, însă şi de la Blaj, Iaşi, Uniev.  Deşi cărţile sunt majoritar religioase, alături de motive inspirate de simbolistica religioasă bizantină, întâlnim multe motive ornamentale laice (vegetale, florale, animaliere, arhitectonice, fructe, legume, instrumente muzicale, elemente din Antichitate – zeiţa Atena Pallas, caduceul) de inspiraţie neoclasică şi rococo.

Analiza iconografică şi stilistică a celor 24 ilustraţii din cărţile braşovene se face cronologic, definindu-se gravurile în comparaţie cu cele din alte centre tipografice şi în analogie cu imagini şi detalii din arta occidentală şi nu numai (gravuri de Albrecht Dürer, Ruben, Abraham Bosse, miniaturi din manuscrise, icoane, fresce, mozaicuri, picturi de Hieronymus Bosch şi şcoala lui, Rafael), remarcându-se filiaţii şi motive comune, similarităţi şi deosebiri. În cadrul gravurilor cu tematică religioasă, un loc aparte ocupă ilustraţiile din cartea Uşa pocăinţei, integrate în tema mai largă a Judecăţii de Apoi şi devenite la rândul lor sursa de inspiraţie pentru meşterul popular Picu Pătruţ din Săliştea Sibiului. La ilustraţiile religioase se adaugă cele laice, cum sunt planşele didactice cu animale şi păsări, redate precis în Bucvarul bulgăres al lui Petru Berovici. Albumul din anexă reproduce ilustraţiile analizate, fiind cea mai bună dovadă a apropierilor stilistice şi iconografice.  Cu prilejul acestei analize, autorii discută chestiuni legate de tipografii braşoveni, deşi meşterii semnează rar. Totuşi, în măsura în care există date, autorii marchează contribuţia lor în ilustrarea cărţilor şi propun ipoteze pentru identificarea unui tipograf semnat doar cu iniţialele.

Concluziile evidenţiază sintetic caracteristicile artei grafice a cărţilor româneşti vechi braşovene, care excelează mai puţin la măiestria tehnică, în schimb abordează teme noi. Investigaţia întreprinsă de autori este clară şi echilibrată, practicând metoda unei analize interdisciplinare, istoria artei împletindu-se cu istoria ideilor, mitologie şi religie. Studiul propriu-zis (p. 11-80) este urmat de anexe migăloase şi utile: lista cu cărţile braşovene şi ornamentaţia lor, inclusiv lista abrevierilor (p. 81-93), tabelul cu motivele ilustraţiilor cărţilor (p. 94-95) şi albumul cu reproduceri tipărite îngrijit (p. 115-227). Însoţită de bibliografia orientativă (p. 97-110), rezumat în limba engleză (p. 111-114), indici (geografic şi de persoane, p. 229-241) şi biografiile autorilor (pagini nenumerotate), cartea este publicată în condiţii grafice excelente, cu copertă şi legătură solide, potrivit cu cele mai exigente cerinţe tipografice. Toate aceste motive, conţinutul şi aspectul cărţii tipărite la editura Mega, fac din volumul semnat de cei doi autori unul de referinţă în domeniu, după opinia noastră.

______________________________

Autorii își asumă responsabilitatea pentru corectitudinea informaţiilor şi pentru opiniile exprimate în articolele trimise spre publicare.

* Email: ruxandramoasanazare@yahoo.com