Laboratorul de Informatică. Digitizare

Film de prezentare a activităţii de digitizare

Personalul laboratorului

  • Olimpia Curta - director adjunct - manager IT
    olimpia.curta[at]bcucluj.ro
  • Robert Bodnar - şef birou digitizare
  • Angela Abrudan - programator
  • Lucia Hosu - inginer sistem
  • Mihai Florea - informatician
  • Cristian Gocan - inginer sistem
  • Felix Floca - bibliotecar
  • Géczi Róbert - bibliotecar
  • Dana Căprar - bibliotecar
  • Imecs Agnes - bibliotecar
  • Geczi Orsolya - bibliotecar
  • Gherman Ioachim - bibliotecar

Despre informatizarea bibliotecii

  • 1992
    • reţea coaxială de PC-uri, cu sistemul de operare în reţea Novell v.3.11;
    • primele baze de date bibliografice în Procite v.1.4;
    • aplicaţie personal-salarizare în Foxpro.
  • 1993
    • baze de date in Foxpro v.2.6 pentru evidenţa cărţilor şi a periodicelor;
    • editare în WP v.5.1 a fişelor de catalog şi listare pe imprimantă laser; editarea pe calculator a borderourilor de însoţire a cărţilor;
    • acces la informaţii de pe CD-ROM-uri.
  • 1994
    • aplicaţie în Foxpro pentru schimb internaţional.
  • 1995
    • baze de date bibliografice în Procite v.2;
    • constituirea catalogului on-line folosind sistemul integrat de biblioteca VUBIS;
    • conectare la Internet prin linie telefonică dedicată la reţeaua RoEduNet.
  • 1996
    • acces on-line la baze de date bibliografice externe - Academic Dialog (prin Internet);
    • împrumut automatizat prin utilizarea modulului de circulaţie VUBIS, barcodare publicaţii fond împrumut (februarie-septembrie) şi emitere legitimaţii înfoliate (octombrie).
  • 1997
    • schimbarea de pe cablare reţea coaxială de 10 Mb/s la reţea cu cablu torsadat de 100 Mb/s.
  • 1998
    • abonament la baza de date InfoTrac (General Bussiness File, Expand Academic) şi Engineering Village.
  • 1999
    • implementarea unui nou sistem integrat de bibliotecă ALEPH 500 v.11, cu 20 de licenţe pentru bibliotecari şi 10 pentru public (august);
    • baze de date bibliografice în Procite v.4 sub Windows 95;
    • acces prin Internet la catalogul on-line ALEPH, din pagina web a bibliotecii;
    • conectarea la reţeaua UBB prin fibră optică.
  • 2000
    • o nouă Sală multimedia (aprilie);
    • acces on-line la baza de date EBSCO (Academic Search Elite, Business Source Premiere, Newspaper Source Plus) printr-un proiect SOROS;
    • punct de informare ONU;
    • acces la 12 reviste electronice cu text integral (editura Elsevier);
    • acces on-line prin Internet la baze de date bibliografice interne folosind aplicaţia Web Poster.
  • 2001
    • conectare la Internet, prin staţie radio.
  • 2002
    • schimbarea versiunii sistemului integrat de bibliotecă cu versiunea ALEPH v.14 (februarie-martie);
    • baze de date bibliografice în Procite v.5;
    • conectare suplimentară la Internet, prin fibră optică (din 1 martie).
  • 2003
    • acces on-line la baza de date JSTOR. Arts Science Collection, plătit de Facultatea de Istorie şi Filosofie, pentru 2003-2004;
    • acces pentru public la baza legislativă Lex.
  • 2004
    • acces on-line la bazele de date ProQuest;
    • crearea de CD-ROM-uri cu baze bibliografice proprii;
    • acces la baza legislativă Legis.
  • 2005
    • extinderea sistemului Aleph prin achiziţia de licenţe suplimentare (12 pentru bibliotecari şi 14 pentru public);
    • utilizarea modului de circulaţie la filiale, pentru evidenţa împrumuturilor şi restituirilor (Zoologie, Fiziologia animală, Ştiinta mediului şi Biblioteca Austriacă);
    • acces on-line la bazele de date SpringerLink;
    • integrarea în catalogul virtual românesc în ştiintă şi tehnologie;
    • dotarea de către UBB cu un server nou pentru sistemul integrat de bibliotecă.
  • 2006
    • schimbarea versiunii sistemului integrat de bibliotecă cu versiunea ALEPH v.16 (februarie) - cu interfaţă în limbile: română, engleză şi maghiară
    • acces la bazele de date ale Băncii Mondiale.
  • 2007
    • reţele wireless pentru profesori şi cercetători.
  • 2008
    • acces la Internet cu laptop propriu pentru studenţi;
    • acces la biblioteca digitală;
    • rezervări on-line pentru publicaţiile de la fondul de împrumut.
  • 2009
    • schimbarea versiunii sistemului de bibliotecă Aleph la 18.01
    • creare ghid electronic de orientare in sediul central al bibliotecii
    • creare CD-ROM cu Bio-bibliografia Adrian Marino
  • 2010
    • lansarea bibliotecii digitale prin interfata DSpace.
  • 2011
    • deschiderea portalului unic de căutare EDS - EBSCO Discovery Service;
    • integrarea Bibliotecii digitale în OAISTER Database şi în Worldcat;
    • prelungiri on-line pentru publicaţiile de la fondul de împrumut.
  • 2012
    • serviciul HelpDesk - Întreabă bibliotecarul;
    • solicitări on-line din depozite închise;
    • preînregistrarea de la distanţă a utilizatorilor noi.
  • 2013
    • acces de la distanţă la textul integral al documentelor din bazele de date abonate, prin intermediul portalului EDS;
    • schimbarea versiunii sistemului de bibliotecă Aleph la 20.01;
    • eliberare permis de bibliotecă sub formă de card;
    • digitizare cuprinsuri de cărţi la Biblioteca de Educaţie fizică.
  • 2014
    • integrarea catalogului online în WorldCat (OCLC);
    • activarea interfeţei în limba germană pentru catalogul online;
    • standardizarea tuturor adreselor de e-mail de forma prenume.nume@bcucluj.ro.
  • 2015
    • integrarea bibliotecii digitale în Europeana;
    • activarea interfeţei în limba germană pentru biblioteca digitală Dspace;
    • accesarea de la distanţă a textului integral al documentelor aflate în BD abonate, individual pe o bază de date selectată, pe baza permisului de bibliotecă;
    • import BD proprii (ProCite) în Aleph – Baza de date CUC02  - Bibliografii BCU Cluj;
    • schimbarea versiunii  portalului EDS, cu opţiunea  Fulltext Finder pentru regăsirea textului integral al documentelor din alte baze de date.
  • 2016
    • activarea formatului RIS în OPAC;
    • import în catalogul online a 2.066 de titluri de cărţi electronice;
    • schimbare website.
  • 2017
    • reţea wireless (separat) pentru cititori;
    • serviciul de atribuire DOI;
    • rezervare de la distanţă a locurilor în sălile de lectură din sediul central.
  • 2018
    • ​implementarea proiectului 1918 Transilvania 100+;
    • schimbarea versiunii sistemului integrat de bibliotecă Aleph 500 la v. 23;
    • crearea site-ului Şcoala Ardeleană;
    • introducerea unei aplicaţii de gestionare conturi pentru copiatoarele noi din sediul central.
  • 2019
    • completarea globală a descrierilor din catalogul online cu subiecte în limba engleză din fişierul de autoritate şi actualizarea în WorldCat;
    • menţionarea în catalogul online a documentelor prelucrate pentru cititorii cu deficienţe de vedere, prin colaborare cu centrul CATA;
    • înscrierea online a cititorilor şi includerea fotografiei în baza de date Aleph.
  • 2020
    • proiect masiv de digitizare a lucrărilor recomandate în bibliografiile de cursuri de la Universitatea „Babeş-Bolyai” (peste 25.000 de documente, 7.4 milioane de pagini) şi punerea la public printr-o aplicaţie nouă, cu vizualizare pe bază de permis de bibliotecă;
    • crearea site-ului web Bibliografia istorică a României 1994-2010;
    • implementarea unor măsuri specifice pandemiei (împrumut extins, restituire self-check, carantinare automată a publicaţiilor).
  • 2021
    • punerea în funcţiune a sistemului de stocare Synology;
    • implementarea în Aleph a trimiterilor prin Schimb;
    • importul în catalogul online a  14.798 de titluri de carti electronice cu acces fulltext;
    • importul în baza de bibliografii din Aleph (CUC02) a bazelor de date Bistro 1994-2010, AIR 2015 şi AIR 2016;
    • implementarea serviciului de plăţi online prin ghişeul.ro;
    • deschiderea serviciilui Perma.cc de arhivare pe termen lung a paginilor web/documentelor electronice, prin parteneriat cu Biblioteca de Drept din Harvard;
    • configurarea a 100 de calculatoare primite donaţie de la Compania Yardi.
  • 2022
    • crearea şi implementarea aplicaţiei de verificare valabilitate permis de bibliotecă şi încărcarea/eliberarea locurilor rezervate în sălile de lectură;
    • demararea proiectului PUBBAProfesori activi ai UBB – prin identificarea şi actualizarea datelor în fişierul de autoritate şi completarea lucrărilor acestora cu codurile de clasificare CNATDCU;
    • completarea catalogului online cu link-urile de acces direct pentru toate documentele digitizate din platforma de bibliografii;
    • implementarea procedurii de eliberare facturi-chitanţe online în Aleph;
    • importul în baza de bibliografii din Aleph (CUC02) a bazelor de date Referinţe critice 2013 şi 2014;
    • începerea proiectelor de digitizare Elite Universitare Clujene (E-Unic) şi teze de doctorat susţinute la UBB în perioada 2011-2016;
    • distribuirea a 100 de calculatoare primite donaţie de la Compania Yardi în 2021 şi configurarea a celor 87 de calculatoare primite în 2022;
    • organizarea cursurilor de formare pe 20 de teme (în 28 de sesiuni teoretice şi 45 de sesiuni practice) pentru 171 de bibliotecari.