Nr.6

RUBRICILE REVISTEI
               Editorial               
  Rubrica managerului  
       Cititorii ne scriu        
Carte-culturã-civilizatie
 Informare profesionalã 
               Diverse               



De studentibus....

Georgina Macarie
Studenta anul IV, Istorie-Biblioteconomie
Universitatea “Babes-Bolyai” Cluj-Napoca




M-am gândit la mai multe modalităti de a scrie acest articol, dar am ajuns la concluzia că cel mai bine ar fi să aduc în prim plan o idee la care s-ar putea ca multi dintre colegii nostri să fi reflectat înainte, însă probabil nu li s-a părut destul de “consistentă” pentru a putea fi luată în seamă...

Iată despre ce este vorba: studentii de la Istorie-Biblioteconomie din anul III învată catalogare si clasificare-indexare, materii care se presupune că sunt de mare importantă în activitatea de viitor bibliotecar a fiecărui student. Evident, dacă va exista o optiune în această directie...

Se stie că la Catalogare învătarea se face prin două metode, si anume, cea traditională, în cadrul căreia o importantă deosebită o are cunoasterea teoriei si aplicarea ei în practică prin intermediul întocmirii unor descrieri ale publicatiilor, cu hârtia si creionul în mână, apelându-se în acelasi timp si la metoda automatizată, prin introducerea înregistrărilor în calculator, cu ajutorul softului de bibliotecă ALEPH . Să trecem acum la cealaltă materie, clasificare-indexare, care e prevăzută de programă tot pentru anul III, dar unde principala modalitate de a învăta efectiv clasificarea , este efectuarea de exercitii multiple, dar tot în formă traditională, cu creionul si hârtia în fată, la care se adaugă utilizarea instrumentelor specifice clasificării. Dar trebuie să mentionez că există si în cadrul clasificării-indexării posibilitatea de a se introduce înregistrările în ALEPH, dar acest lucru nu este accesibil studentilor, din cauza lipsei unor dotări corespunzătoare... Mă refer la calculatoare care să aibă înglobat softul necesar învătării acestei materii, precum si un spatiu destinat acestor activităti...

Si pentru că tot am ajuns la problema spatiului, am să aduc în prim plan ideea despre care vorbeam mai sus. Există în cadrul BCU un spatiu despre care personal cred că s-ar putea transforma - încet, dar sigur - într-un fel de atelier de lucru, atât pentru studentii care doresc să facă clasificare-indexare, cât si catalogare, în timpul liber, în afara orelor de curs, asta în vederea pregătirii pentru examenele de specialitate... Acest “atelier de lucru” s-ar putea organiza în cadrul sălii 88, în care a functionat anterior "Serviciul de Schimb International".

Vreau să spun că nu numai studentii ar putea fi beneficiarii acestor posibile schimbări, ci chiar si angajatii bibliotecii (mă refer la cladirea centrală) sau cei din cadrul filialelor...Există posibilitatea perfectionării profesionale, activitate pe care multi dintre bibliotecari sunt nevoiti s-o facă în timpul liber, si-atunci de ce să nu aibă un spatiu unde să se poată desfăsura?! Bineînteles, la terminalele unde ar fi instalat ALEPH-ul în scopul perfectionării cunostintelor de catalogare sau clasificare-indexare, nu se va putea accesa Internetul, din motive lesne de înteles...Si încă ceva: pentru a dispărea fobia în legătură cu posibilele deranjamente cauzate de către utilizatorii respectivelor calculatoare, ar putea exista un responsabil de sală din partea personalului bibliotecii, care să aibă rolul de custode.

Se pune problema, bineînteles, de unde fonduri si de unde aparatură, ca întotdeauna de altfel, când se aduce în prim-plan o nouă idee, care pare de neînfăptuit în condiţiile lipsei banilor...Sunt convinsă că există posibilitatea găsirii unui (unor) sponsori, care ar prefera, cu sigurantă, să se sustragă plătii unor impozite substantiale către stat, si în loc de asta, să ofere ( în limita unei anumite sume) o parte din aparatura necesară acestui proiect...Si această strategie s-ar putea aplica si în momentul în care respectivul spatiu ar fi supus renovării, pentru a nu suprasolicita bugetul bibliotecii.

Singura problemă care ar mai rămâne de rezolvat ar fi, desigur, cine anume s-ar oferi să facă “vizita de lucru” sponsorilor......Vă las să reflectati.....