STUDII GENERALE

          

Andreescu, Andreea. Învățământul minoritar maghiar în România anilor '50 în arhivele Biroului Politic (L'enseignement minoritaires hongrois dans la Roumanie des années '50 dans les archives du Bureau Politique). In: BCȘS, 2002, 8, p.171-182.

Andrei, Nicolae A. Istoria învățământului din Craiova. Vol. I (L'histoire de l'ensegnement de Craiova). Craiova, Ed. Alma, 2003, 278 p.

*** La aniversare. Aspecte din istoria învățământului brăilean (A l'aniversaire. Aspects de l'histoire de l'enseignement de Brăila). Coordonator: Simionescu, Petruța. Brăila, Ed. M.T.M. Prodesign, 2001, 40 p.

Anton, Manuela. Literacy in Transylvania. The educational reform of Maria Theresa and Joseph II. In: Synthesis, 1998, 25, p.85-98.

Anton, Manuela. Schooling in Romanian language in the eighteenth century: attempts at its systematization. In: Synthesis, 1999, 26, p.113-137.

Baicu, Ion Șt.; Dobrescu, Constantin. Universitatea Populară "Nicolae Iorga" de la Vălenii de Munte (1908-1940). Documente (L'Université Populaire "Nicolae Iorga" de Vălenii de Munte. Documents). In: AP, 1998, 3, p.44-53.

Baróti, László-Sándor. A gyulafehérvári katolikus oktatás a diktatúra alatt (L'enseignement catholique d'Alba Iulia pendant l'époque de la dictature). In: Mûvelődés, 2001, 54, nr. 4, p.29-31.

Băeș, Radu. Istoria învățământului silvic năsăudean (L'histoire de l'école de silviculture de Năsăud). Bistrița-Năsăud, Ed. Dimitres, 2002, 378 p.

Bâlă, I.; Popa, Gheorghe. Boerii Racotă - ctitori de școală românească (Les boïards Racotă - fondateurs d'école roumaine). In: SAI, 2000, 65, p.205-216.

Bivolaru, A.; Radu, M. Control beliefs in the transition period in Romania. In: Studia psych.-paed., 1997, 42, nr. 1-2, p.85-102.

Bîrjac, Cornelia. Învățământul sălăjean (sfârșitul secolului al XVIII-lea - 1867) formă de manifestare a conștiinței naționale (L'enseignement de Sălaj (la fin du XVIIIe siecle - 1867) forme d'expression de la conscience nationale). In: Silvania, 2003, 2, nr. 1-2, p.39-42.

Bobână, Gheorghe. Ideea școlii naționale românești în perioada interbelică (L'idée de l'école nationale roumaine dans la période de l'entre-deux-guerres). In: Cugetul, 2000, nr. 1, p.45-47.

Bocșan, Nicolae; Leu, Valeriu. Școală și comunitate în secolul al XIX-lea. Circularele școlare bănățene (Ecole pour la communauté au XIXe siecle. Les Ordres circulaires des écoles de Banat). Cluj-Napoca, Presa Universitară Clujeană, 2002, 496 p.

Bodale, Horațiu. Formarea clerului român greco-catolic la Roma în a doua jumătate a secolului XIX și la începutul secolului XX (L'organisation du clergé roumain gréco-catholique a Rome). In: AIIR, 2004, 1, p.112-116.

Bodea, Gabriela. Tradiție și modernism în învâțământul românesc (Tradition et modernisme dans l'enseignement roumain). In: Studia oecon., 1999, 44, nr. 2, p.81-91.

Boia, Ioan Stelean. Școala și biserica din Lipova în secolul al XVIII-lea și începutul secolului al XIX-lea (L'école et l'église a Lipova pendant le XVIIIe siecle et le début du XIXe siecle). In: SUVG, 2001, 11, p.250-259.

Bunescu, Gheorghe. Haritismul și reforma învățământului - din perspectiva contemporană a sociologiei educației (Le haritisme et la réforme de l'enseignement - la perspective contemporaine de la sociologie de l'éducation). In: RP, 1998, 47, nr. 7-12, p.35-42.

Buzogány, Dezső. Ékesszólás, nevelési módszer és tananyag Alstedius logikájának dedikációjában (Éloquence methode d'éducation et matiere d'étude dans la dédicace de la Logique d'Alstedius). In: Studia t. ref., 2002, 47, nr. 1, p.79-87.

*Calestru, Vasile. Al.I. Cuza - ctitor al învățământului modern românesc (Al.I. Cuza fondateur de l'enseignement roumain). In: CEH, 2000, 6, p.559-565.

Călin, Angela. Contribuția clerului ortodox din Principatele Române la afirmarea școlii naționale în prima jumătate a sec. al XIX-lea (La contribution du clergé orthodoxe des Principautés Roumaines a la confirmation de l'école nationale, a la premiere moitié du XIXe siecle). In: SMI Mod.., 2002, 15, p.189-210.

Câmpeanu, Remus. Românii și școlile catolice în Clujul veacului al XVIII-lea (Les Roumains et les écoles catholiques de Cluj au XVIIIe siecle). In: Studii de istorie medievală și premodernă. Cluj-Napoca, 2003, p.203-219.

Chiorean, Ioan. Structurile și interferențele învățământului confesional din Transilvania în epoca luminilor (Les structures et les interférences de l'enseignement confessionnel de Transylvanie a l'époque des lumieres). In: AIGȘ, 2000-2001, 3-4, p.187-202.

Chirilă, Ioan. Elemente structurale ale proiectului educațional al mitropolitului Andrei Șaguna (Les éléments structuraux du projet d'éducation proposé par Andrei Șaguna, sa mise en contexte européen). In: In memoriam: Mitropolitul Andrei Șaguna 1873-2003. Cluj-Napoca, 2003, p.163-169.

Chiș, Vasile; Ionescu, Miron. A new-experience in romanian higher education: Master degree courses in integrated education (Tempus Project S-JEP 98125-95). In: Studia psych.-paed., 1997, 42, nr. 1-2, p.3-15.

Chițac, Gheorghe; Jacotă, Cristache. Două aniversări. Învățământul Hudeștean, 160 de ani; Școala Costăchească, 140 de ani (Deux anniversaires. L'enseignement de Hudești, 160 ans; l'Ecole de Costache, 140 ans). Botoșani, Ed. Litera, 2001, 79 p.

Ciobanu, Mihai. Pagini de istorie a Inspectoratului Școlar Vaslui (Pages d'histoire de l'Inspectorat d'Ecoles de Vaslui). Vaslui, Ed. Thalia, 2003, 192 p.

Cismaș, Susana Carmen. Impactul factorilor de educație și mediu asupra personalităților de geniu (Exemplificări W. Reymont și L. Rebreanu) (L'impact des facteurs d'éducation sur les personnalités de génie). In: Studii și cercetări din domeniul științelor socio-umane. Cluj-Napoca, 2002, IX, p.327-334.

Constantinescu, Leontin Jean. Le probleme de l'enseignement et sa résolution en Roumanie. In: Buletinul Bibliotecii Române, Freiburg, 1990-1991, p.15-30.

Cozma, Aurelia. Despărțământul Săliște al Astrei între 1918-1949 (La section culturelle de l'Astra a Săliște). In: Sargeția, 2001-2002, 30, p.599-602.

Crăciun, Corneliu. Sub destinul care arde. Ioan Bușiția (). Oradea, Ed. Logos '94, 2003, 126 p.

Cristea, Gabriela. Reforma învățământului. O perspectivă istorică (1864-1944) (La réforme de l'enseignement. Une perspective historique). București, Ed. Didactică și Pedagogică, 2001, 352 p.

Darie, Alexandru. O "Narațiune cu sens" despre reformele lui Spiru Haret (Une "Narration avec sens" sur les réformes de Spiru Haret). In: RP, 1998, 47, nr. 7-12, p.13-20.

Deftu, Florica. Învățământul dâmbovițean în rapoartele inspectorilor școlari de la începuturi și până în 1920 (L'enseignement de Dâmbovița dans les rapports des inspecteurs des le début jusqu'en 1920). Târgoviște, Ed. Macarie, 1998, 266 p.

Demșa, Dan. Învățătorul arădean - solidarități și activizări (1847-1869) (L'instituteur d'Arad - solidarités et stimulations). In: Identitate și alteritate 3. Studii de istorie politică și culturală. Cluj-Napoca, 2002, p.235-255.

Denize, Eugen. Învățământul în România comunistă a anului 1952 (L'enseignement dans la Roumanie communiste de 1952). In: Istorie și diplomație în relațiile internaționale. Constanța, 2003, p.243-252 ; Memoria, 2003, nr. 42, p. 51-61.

Derșidan, Ioan. Contribuția marilor scriitori la dezvoltarea învățământului (La contribution des grands écrivains au développement de l'enseignement). In: Aurora, 1999, 10, p.27-31.

Diac, Florin. O istorie a învățământului românesc modern (Une histoire de l'enseignement roumain moderne). București, Ed. Oscar Print, 2004, 430 p.

Diaconescu, Daniel. Activitatea extrașcolară a învățătorilor musceleni (L'activité extrascolaire des enseignements de Muscel). In: Argessis, 1999, 8, p.207-212.

Doboș, Dănuț. Despre începuturile Școlii Catolice din București (De l'origine de l'École Catholique de Bucarest). In: PM, 2002, 1, p.77-87.

Drăgoi, Marius Dan. Rolul preoțimii române din nordul Transilvaniei în viața educațională și culturală din a doua jumătate a secolului al XIX-lea (Le rôle des prêtres roumains du nord de Transylvanie dans la vie éducationelle et culturelle de la deuxieme moitié du XIXe siecle). In: Studia t. ort., 2003, 48, nr. 1-2, p.199-211.

*Dronca, Lucian. Rolul băncilor românești din Transilvania în susținerea învățământului național în perioada dualistă (1867-1918) (Le rôle des banques roumaines de Transylvanie de soutenir pendant l'enseignement national). In: Două secole de tranziție românească. București, 2003, p.111-128.

*** Erdélyi magyar iskolák az évszázadok sodrában (Ecoles hongroises au fil des siecles). Összeállitotta: Szabó, Attila K. Csíkszereda, "Apáczai Csere János" Pedagogúsok Háza Kiadója, 2001, 144 p.

Eșanu, Andrei. Învățământul în Țările Române (sec. XIV - începutul sec. XIX) (L'enseignement dans les Pays Roumains). In: C Ist., 2003, nr. 8, p.1-3.

Fărcășan, Simona. The Jewish Scholar in the Old Kingdom Between Tradition and Modernization (the 19th Century). In: Studia hist., 2004, 49, nr. 2, p.85-92.

Felea, Gheorghe. Răspândirea științei de carte în fostele județe Covurlui și Tecuci în perioada interbelică (La diffusion de la science dans les anciens departements de Covurlui et Tecuci pendant l'entre-les-guerres). In: SUVG, 2001, 11, p.47-59.

Florea, Stan. De la tradiția la actualitatea învățământului românesc (De la tradition a l'actualité dans l'enseignement roumain). In: BȘUP șt. soc. um., 1999, 2, nr. 1, p.113-124.

Gaal, György. "A Sebesen rohanó háborús időkben". Az unitárius egyház és iskolái 1848-49-ben (L'église unitarien et ses écoles entre 1848-49). In: A szent szabadság oltalmában. Kolozsvár, 2000, p.9-40.

Gáspár, Etele Tamás. Népfőiskolai mozgalom Erdélyben (Mouvement d'école populaires de Transylvanie). In: R Sz., 2003, 96, nr. 6, p.866-874.

Georgescu, Petre; Petre, George. 130 de ani de învățământ de marină în România (130 ans d'enseignement de marine en Roumanie). In: Marea N., 2002, 12, nr. 45, p.5-9.

*** Gheorghe Pop la ceas aniversar. Volum omagial (Gheorghe Pop a son anniversaire. Hommage). Coordonare: Felecan, Nicolae. Baia Mare, Ed. Universității de Nord, 2001, 218 p.

Gheorghiu, Mihaela. Universul lectorilor și a lecturilor în secolul XVIII. Cine, cum și de ce citește (L'univers des lecteurs et des lectures au XVIIIe siecle). In: Xenopoliana, 2004, 12, nr. 1-4, p.90-102.

Ghibu, Onisifor. Spre un congres național al învățătorilor moldoveni (15-18 mai 1917) (Vers un congres national des instituteurs moldaves). In: Cugetul, 1998, nr. 3, p.26-34.

*Giurcă, Gheorghe. Istoria învățământului în Suceava (L'histoire de l'enseignement a Suceava). Suceava, s.n., 2004, 402 p.

Giurescu, Dinu C. Învățământul în România 1948-1989. Câteva repere (L'enseignement en Roumanie. Reperes). In: AUC ist., 2003, 8, nr. 8, p.25-51.

*Glück, Eugen. Date privind școlile ortodoxe române din Câmpia Tisei, în primul deceniu al aplicării Statutului organic (Données sur les écoles orthodoxes roumaines de Câmpia Tisei, dans la premiere décennie de l'application du Statut Organique). In: Simpozion. Comunicările celui de al XI-lea simpozion al cercetărilor din Ungaria. Giula, 2002, .

Glück, Eugen. The Development of Jewish Education in Alba-Iulia. In: SJ, 2004, 11-12, p.80-97.

Glück, Eugen. Școlile românești din nord-estul Ungariei (secolele XVIII-XX) (Écoles roumaines de nord-est d'Hongrie (les XVIIIe-XXe siecles)). In: Simpozion. Comunicările celui de al X-lea simpozion al cercetătorilor români din Ungaria. Giula, 2001, p.73-96.

Glück, Eugen. Vasile Goldiș despre legea școlară din 1907 (Vasile Goldiș sur la loi scolaire de 1907). In: SUVG, 2001, 11, p.116-118.

Gordon, Vasile. Învățământul religios românesc la cumpăna dintre milenii. Repere ale unui scurt excurs istorico-pedagogic (L'enseignement religieux roumain au carrefour des millénaires. Reperes d'une breve disertation historique-pédagogique). In: Ortodoxia, 2000, 51, nr. 3-4, p.50-73.

Guțu, Olimpia. Contribuția învățământului arhivistic în dezvoltarea slavisticii românești (La contribution de l'enseignement archivistique du développement de la slavistique roumaine). In: Hrisovul, 2002, 8, p.67-72.

*Gyémánt, Ladislau. Învățământul evreiesc din Transilvania. Tradiție istorică. Perspectivă istorică (L'école juive de Transylvanie. Tradition historique). In: "Lingua" B. Cultură și civilizație. s.l., 2002, I, p.129-140 ; Identitatea evreiască și antisemitismul în Europa centrală și de sud-est, București, 2003, p. 45-64.

Gyémánt, Ladislau. Jewish Education in Transylvania in the Inter-war Period. In: SJ, 2004, 11-12, p.66-79.

György, Lajos. A magyar tudományosság és a magyar tanárképzés 1927 évi helyzete és jövő feladatai Erdelyben (La situation du scientisme et de l'instruction des professeurs (hongrois) en 1927 et leurs tâches futures en Transylvanie). In: MK, 2000, 6, nr. 2, p.131-148.

Haret, Spiru. Școala naționalistă (L'école nationaliste). In: Cugetul, 2001, nr. 1, p.3-7.

Hendea, Sorin Vasile. Considerații privind politizarea învățământului public din Bihor (1948-1950) (Considérations sur la politisation de l'enseignement public de Bihor). In: AUDO ist. arh., 1996-1997, 6-7, p.302-310.

Hitchins, Keith. Romanian Intellectuals and the Enlightenment in Transylvania. In: AUA, 2002, 6, nr. 1, p.99-105.

Horga, Ioan. Concepțiile pedagogice din mediul ecleziastic greco-catolic de la Oradea în epoca luminilor (Les conceptions pédagogiques du milieu gréco-catholique d'Oradea a l'époqu des Lumieres). In: AUDO ist. arh., 1996-1997, 6-7, p.115-123.

*** In memoriam Szikszay Jenő (1921-1977) (). Szerkesztette: Krajnik Nagy, Károly. Kolozsvár, Stúdium Kiadó, 2003, 59 p.

Isaia-Maniu, Alexandru; Mitruț, Constantin. Evoluția în învățământul statistic românesc (Evolutions dans l'enseignement roumain d'état). In: RRS, 2002, 2, nr. 2 (supliment), p.37-47.

*Isar, Nicolae. Școală și educație națională în perspectiva Marii Uniri (École et éducation nationale a travers la Grande Union). In: 85 de ani de la Marea Unire din 1918. București, 2004, p.21-24.

Kis-Mihály, Ildikó. Oktatás a két világháború között a Királyhágómelleki Református Egyházkerületben (L'enseignement au District de Partium dans la période d'entre les deux guerres mondiales). In: R Sz., 2002, 95, nr. 6, p.532-539 ; 2003, 96, nr. 1, p. 44-57.

*** Kolozsvári iskolák éltetői (Permanences de l'enseignement de Cluj). Szerkesztette: Szöcs, Judit. Kolozsvár, Studium Kiadó, 2001, 43 p.

Lazăr, Ioachim. Conferința privind rolul școlii românești susținută de Ioan Pop Reteganul la Ulpia Traiană (1880) (La conférence de Ioan Pop Reteganul sur la rôle de école roumaine a Ulpia Traiana). In: Sargeția, 2001-2002, 30, p.563-573.

Lazăr, Ioachim. Învățământul românesc din sud-vestul Transilvaniei (1848-1883) (L'enseignement roumain du Sud-Ouest de Transylvanie). Cluj-Napoca, Ed. Argonaut, 2002, 364 p.

Lăscuș, Voicu. L'éducation religieuse. In: Studia psych.-paed., 1997, 42, nr. 1-2, p.17-22.

Mafteuță, Natalia. Învățământul primar din Basarabia la etapa inițială de integrare în sistemul de învățământ românesc (1917-1924) (L'enseignement primaire de Bessarabie au début de son intégration dans le systeme de l'enseignement roumain). In: Cugetul, 2004, nr. 1, p.19-26.

Makó Lupescu, Mária. Domonkos iskoláztatás a középkori Erdélyben (Instruction dominicaine en Transylvanie Médiévale). In: R Sz., 2003, 96, nr. 6, p.844-853.

Man, Dorel. Manuscrisul "Cuvântare" din fondul Șaguna [Despre școală] (Le manuscrit "Cuvântare/Discours" du Fonds Șaguna). In: Studia t. ort., 2003, 48, nr. 1-2, p.46-56.

Marga, Andrei. Actualitatea unei legi centenare ["Legea învățământului secundar și superior" a lui Spiru C. Haret, 23 martie 1898] (L'actualité d'une loi centenaire ["La loi de l'enseignement secoundaire et supérieur" de Spiru C. Haret]). In: RP, 1998, 47, nr. 7-12, p.5-7.

Marienescu, Atanasie Marian. Învățătorul și poporul (L'instituteur et le peuple). Ediție de: Blăjan, Eugen. București, Ed. Albatros, 2001, 154 p.

Marinescu, Daciana. Considerații despre importanța educației în paginile revistelor arădene "Speranța", "Lumina" și "Biserica și Școala" (Considérations sur l'importance de l'éducation dans les pages des revues d'Arad "Speranța", "Lumina" et "Biserica și Școala"). In: TRTA, 2001, 5, nr. 3-4, p.77-83.

Marinescu, Daciana. Interferențe în evoluția învățământului pedagogic și teologic arădean (1812-1877) (Interférences dans l'évolution de l'enseignement pédagogique et théologique d'Arad). Prefață de: Mihuț, Liliana. Arad, Ed. Universității "Aurel Vlaicu", 2003, 212 p.

Măcriș, Anatol. O cale sigură de pregătire. Învățământul superior românesc în trecut, în prezent și în perspectivă (Une voie sure d'éducation. L'enseignement roumain - passé, présent et avenir). București, Ed. Agerpress Typo, 2001, 60 p.

Mârza, Andreea. Limba de predare în școlile de la Blaj (1754-1806) (La langue de l'enseignement dans les écoles de Blaj). In: Biserica Română Unită cu Roma, Greco-Catolică: istorie și spiritualitate. Blaj, 2003, p.335-346.

Mârza, Daniela. L'Image de l'ecole et de l'instituteur dans la pensée pédagogique gréco-catholique. In: Trans. R, 2002, 11, nr. 4, p.61-67.

Mârza, Daniela. Învățământul român greco-catolic și tendințele de secularizare din partea guvernului ungar la sfârșitul secolului XIX și la începutul secolului XX (L'enseignement roumain gréco-catholique et les tendences de sécularisation entreprise par le gouvernement hongrois). In: AIIR, 2004, 1, p.117-127.

Mârza, Daniela. Probleme ale învățământului românesc greco-catolic la sfârșitul secolului XIX - începutul secolului XX: salarizarea învățătorilor (Problemes de l'enseignement roumain gréco-catholique a la fin du XIXe siecle - début du XXe siecle: la rétribution des instituteurs). In: Apulum, 2003, 40, p.407-418 ; In: I Romeni e la Santa Sede, Bucarest, Roma, 2004, p. 194-198 (în lb. italiană).

Mârza, Iacob. Actele fundaționale ale școlilor Blajului: sugestii pentru o cercetare semantică (Les actes de fondation des écoles de Blaj: suggestions pour une recherche sémantique). In: Tentația Istoriei. Cluj-Napoca, 2003, p.619-625.

Mârza, Iacob. Aspecte din istoria învățământului la Alba Iulia (secolele XVI-XVIII) (Aspects de l'histoire de l'enseignement a Alba Iulia). In: AUA, 2000-2001, 4-5, p.73-78.

Mârza, Iacob. Etape și momente din istoria învățământului în Transilvania (sec. XVIII-XIX) (Etapes et instants de l'historie de l'enseignement de Transylvanie (XVIIIe-XIXe siecles)). Sibiu, Ed. Imago, 2002, 302 p.

Mârza, Iacob. Raport între școală și societate în Transilvania Luminilor: preoți și profesori la Blaj (până la 1830) (Le rapport existant entre l'école et la société a l'époque des Lumieres: curés et professeurs de Blaj (jusqu'en 1830). In: Coordonatele preoției greco-catolice. Istorie și actualitate. Blaj, 2002, p.217-224.

Mârza, Iacob. Tradiție și inovație în învățământul transilvănean din Epoca Luminilor: școlile de la Blaj (Tradition et innovation dans l'enseignement transylvain a l'Époque des Lumieres: les écoles de Blaj). In: AUA, 2004, 8, p.73-79.

Median, Gheorghe. Universitatea populară "Nicolae Iorga" de la Vălenii de Munte și ecourile ei la Botoșani (L'Université populaire "Nicolae Iorga" de Vălenii de Munte et ses échos a Botoșani). In: AP, 1999, 4, p.151-152.

Micle, Veniamin. Primul seminar teologic din țară, Școala de la Mănăstirea Obedeanu-Craiova (Le premier séminaire théologique du pays, l'Ecole du Monastere Obedeanu de Craiova). In: MO, 2002, 54, nr. 1-4, p.85-90.

*Mihalache, Cătălina. Feminizarea învățământului românesc. Condiționări și practici sociale (Féminisation de l'école roumaine. Considérations et pratique sociales). In: Condiția femeii în societatea modernă. Iași, 2004, p.158-174.

Milian, Radu. Contribuții privind sovietizarea învățământului în Bihor între anii 1948-1959 (Contributions au sujet de soviétisation de l'enseignement en Bihor entre 1948-1959). In: Crisia, 2000, 30, p.593-597.

Milian, Radu. Din istoria învățământului: programa școlară a învățătorului Ioan Vancu (1894) (De l'histoire de l'enseignement: la structure de programme de l'instituteur Ioan Vancu). In: Crisia, 2001, nr. 31, p.313-319.

Milian, Radu. Învățământul confesional din Transilvania dualistă (L'enseignement confessionnel dans la Transylvanie dualiste). In: Crisia, 2002-2003, nr. 32-33, p.177-200.

*** Miniștrii învățământului de la Cuza până astăzi (2003) (Les ministres de l'éducation depuis Cuza au présent). Slatina, Ed. Fundației "Universitatea pentru toți", 2003, 118 p.

Mircea, Gabriela; Mircea, Ioan. Consemnări referitoare la o descendentă a lui Ioan Zoba din Vinț: Brândușa Zoba (Notes sur la descendance de Ioan Zoba de Vinț: Brândușa Zoba). In: Spiritualitate transilvană și istorie europeană. Alba Iulia, 1999, p.445-448.

Moașa Nazare, Ruxandra. Negustori și lecturi la cumpăna secolelor XVIII-XIX (Marchands et lectures a l'époque d'entre les XVIII-XIXe siecles). In: Xenopoliana, 2004, 12, nr. 1-4, p.103-116.

Moga, Valer. Universitatea, instituțiile de cultură și pedagogia socială în România interbelică (L'université les institutions culturelles et la pédagogie sociale en Roumanie entre les guerres). In: AUA, 2000-2001, 4-5, p.165-171.

Moise, Constantin. Reforma și contradicțiile practicii didactice (La réforme et les contradictions de la pratique didactique). In: AȘUI ed., 2001-2002, 5-6, p.205-216.

Momanu, Mariana. Sovietizarea învățământului românesc (La soviétisation de l'enseignement roumain). In: AȘUI ed., 2001-2002, 5-6, p.91-114.

Moșneagu, Marian. Învățământul de marină românesc în primii ani postbelici 1945-1950 (L'enseignement de marine roumaine dans les premieres années d'apres guerre). In: AD, 2002, 7, p.282-299.

Negrescu, Sever; Negrescu, Petronela. Învățământul de ieri, biserica și școala (L'ancien enseignement, l'église et l'école). In: MO, 2001, 53, nr. 1-2, p.110-116.

Negru, Andrei. Ideea Extensiunii Universitare (L'idée de l'Extension Universitaire). In: Studii și cercetări din domeniul științelor socio-umane. Cluj-Napoca, 2002, IX, p.214-222.

Negru, Gheorghe. Școala țaristă - instrument de rusificare a românilor din Basarabia (a doua jumătate a secolului al XIX-lea) (L'école tzariste - instrument de couversion des Roumains de Bessarabie, la seconde moitié du XIXe siecle). In: D Rom., 1996, 3, nr. 1, p.38-52.

Nicolescu, Valeriu. Învățământul râmniceanu. Începuturi și evoluție (L'enseignement de Râmnic. Débuts et évolution). In: Mousaios, 2001, 6, p.269-286.

Nicolescu, Viorel. O istorie ilustrată a pedagogiei: 1. Spiru Haret (Une histoire illustrée de la pédagogie: 1. Spiru Haret). In: RP, 1998, 47, nr. 7-12, p.51-72.

Nóda, Mózes. Învățământul confesional romano-catolic în perioada interbelică (L'enseignement confessionnel romain-catholique dans la période d'entre-deux-guerres). In: Studia t. cat. l., 2002, 47, nr. 1, p.93-108.

Noroc, Larisa. Dezvoltarea învățământului artistic în Basarabia interbelică (Le développement de l'enseignement artistique de Bessarabie a l'entre-les-guerres). In: D Rom., 2002, 9, nr. 3, p.54-69.

*** Omagiu profesorului Miron Ionescu. Studii și reflexii despre educație (Hommages au professeur Miron Ionescu. Etudes et réflexions sur l'éducation). Cluj-Napoca, Presa Universitară Clujeană, 2003, 284 p.

Palade, Gheorghe. Învățământul în Basarabia în procesul de integrare și extindere (1919-1940) (L'enseignement de Bessarabie en proces d'intégration et d'extension). In: C Ist., 2003, nr. 8, p.14-19.

Pană, Virgil. Urmările reformei agrare din anul 1921 asupra învățământului agricol din România. Școlile superioare de agricultură ale Astrei (Les conséquences de la réforme agraire de 1921 sur l'enseignement agricole de Roumanie. Les écoles supérieures d'agriculture d'Astra). In: RB, 2001, 15, p.282-285.

Papp Z., Attila. A romániai magyar oktatás helyzete 1989 után (La situation de l'enseignement hongrois de Roumanie apres 1989). In: MK, 1998, 4, nr. 3-4, p.277-303.

Pârnuță, Gheorghe; Smarandache, Gh.; Adăniloaie, Nichita. Vocația educațională la români (La vocation éducationnelle chez les Roumains). In: SAI, 2001, 66, p.105-118 ; 2002, 67, p. 151-164; 2003, 68, p. 131-150.

Petre, Maria. Școlile românești din Grecia și cele elene din România în perioada 1918-1946 (Les écoles roumaine de la Grece et celles helléniques de Roumanie). In: RA, 2003, 65, nr. 1-2, p.283-291.

Petrescu, Camil. Dotarea Școlii bănățene în epoca modernă (1867-1918) (L'équipement de l'École de Banat a l'époque moderne). In: SIB, 1999-2001, 23-24-25, p.255-262.

Petrescu, Camil. Presa bănățeană și problemele Școlii românești la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea (La presse de Banat et les problemes de l'Ecole roumaine). In: SIB, 1999-2001, 23-24-25, p.263-268.

Petrescu, Victor. Școala și tiparul epocii brâncovenești (L'école et l'imprimérie de l'époque de Brâncoveanu). In: Biblioteca, 2004, 15, nr. 8, p.244-246.

Poede, George; Nedelcu, Mioara; Iftimoaie, Ciprian; Poede, Victor; Cighir, Corneliu. Constrângeri demografice și instituționale în analiza politicii educaționale în România (Contraintes démographiques et institutionnels dans l'analyse de la politique éducationnelle en Roumanie). In: AȘUI soc-pol., 2002, 6, p.176-191.

Pop, Angela. Locul și rolul școlii în viața culturală a Dobrogei de Sud (1913-1940) (La place et le rôle de l'école dans la vie culturelle de la Dobroudja de Sud). In: AMMR, 2001, 3, nr. 2, p.145-159.

Popa, Aura Lucia. Jesuit Education in Cluj and Cluj-Mănăștur (1579-1588). In: Trans. R, 2002, 11, nr. 4, p.3-14.

Popescu, Ionel. Synagogues and Jewish Schools in Banat in the 18th and 19th Centuries. In: SJ, 2004, 11-12, p.98-123.

Popescu, Mihai Gabriel. Memoria dascălilor noștri. Vol. III. Personalități (La mémoire des nos instituteurs. Personnalités). Târgoviște, Ed. Macarie, 1999, 207 p.

Popescu, Valeria A.; Popescu, Ion I. Școala Călugărița, ieri și azi (L'école Călugărița, passée et présent). Rădăuți, Ed. Septentrion, 2001, 191 p.

Prangati, Constantin. Din istoria învățământului matematic în județul Neamț (De l'histoire de l'enseignement mathématique au dép. de Neamț). Piatra Neamț, Ed. Alba, 2000, 110 p.

Procopciuc, Valerian I. Învățători în viața literară și culturală a Bucovinei istorice (Des maîtres dans la vie littéraire et culturelle de la Bukovine historique). In: ANB, 1999, 6, nr. 2, p.291-301.

Puttkamer, Joachim. Stratégies nationales et systemes scolaires en Transylvanie, 1876-1914. In: RI, 2002, 13, nr. 3-4, p.67-82.

Rados, Leonidas. Mărturii privind instrucția fraților Sturdza la pensionul profesorului Ghenadie din Atena (mijlocul veacului XIX) (Témoignages sur l'instruction des freres Sturdza a la pension du professeur Ghenadie d'Athenes). In: AIIX, 2001, 38, p.77-97.

Rădulescu-Pogoneanu, Ion. Scrieri despre educație și învățământ. Antologie (Escrits sur l'éducation et l'enseignement. Anthologie). Ediție de: Muster, Dumitru. București, Ed. Academiei Române, 1999, 260 p.

Resceanu, Ștefan. Rolul și importanța Academiei Patriarhale din Constantinopol și al școlilor domnești de la Iași, de la Târgoviște și de la București, pentru viața cultural-religioasă a epocii (Le rôle et l'importance de l'Académie Patriarcal de Constantinopole et des écoles princieres de Iași, de Târgoviște et de Bucarest pour la vie culturelle-réligieuse). In: AUC teol., 1999, 4, nr. 4, p.20-26.

Rotaru, Angela. Structura instituției școlare din Comitatul Caraș-Severin la începutul secolului XX (La structure de l'institution scolaire du Comitat Caraș-Severin au début du XXe siecle). In: Societate și Civilizație în Banatul istoric. Timișoara, 2003, p.367-372.

Rotman, Liviu. Tipologia învățământului evreiesc în a doua jumătate a secolului al XIX-lea și la începutul celui de al XX-lea (La typologie, l'enseignement juif a la seconde moitié du XIXe siecle et au début du XXe siecle). In: SAHIR, 2000, 5, p.174-184.

Sabou, Mihaela. Aspecte privind învățământul minoritar din România în perioada interbelică (Aspects concernant l'enseignement minoritaire de Roumanie dans la période de l'entre-deux-guerres). In: AAM, 2002, 1, p.222-227.

Sălceanu, Simona. Învățământul în Bucureștii secolului al XVIII-lea (L'enseignement a Bucarest au XVIIIe siecle). In: BMIM, 2002, 16, p.166-172.

Sigmirean, Cornel. Istoria formării intelectualității românești din Transilvania și Banat în epoca modernă (L'histoire de la formation de l'intellectualité roumaine de Transylvanie et de Banat dans l'époque moderne). Cluj-Napoca, Presa Universitară Clujeană, 2000, 807 p.

Sitariu, Mihaela. La școală și acasă. Educația în Banatul interbelic (A l'école et dans la famille. L'éducation en Banat entre les guerres). In: ATE, 2000, 3-4, p.326-340.

Sora, Andrei Florin. Participarea instituțiilor de învățământ la Expoziția Generală Română (1906) (Participation des instituts d'enseignement a l'Exposition Générale Roumaine). In: Erasmus, 2002, nr. 13, p.183-187.

Stan, Constantin I. Învățământul din Basarabia (1917-1918) (L'enseignement de Bessarabie). In: SAI, 2003, 68, p.151-168.

Stan, Cristian. Considerations on the education reform in Romania. In: Studia psych.-paed., 1997, 42, nr. 1-2, p.63-67.

Stanciu, Ion Gh. Prin ce s-a impus în învățământul românesc legea lui Spiru Haret din 1898? (Par quoi s'est imposé dans l'enseignement roumain la loi de Spiru Haret de 1898?). In: RP, 1998, 47, nr. 7-12, p.9-12.

Szántó Mihályné Mátyás, Tünde. Felekezeti oktatás az Erdélyi Református Egyházkerületben a két világháború között (L'enseignement confessionnel dans le District Réformé Transylvain entre les deux guerres mondiales). In: R Sz., 2003, 96, nr. 3, p.300-309 ; nr. 4, p. 402-410; nr. 5, p. 511-516.

Tamási, Csilla. Iskolaûgy a dualizmus korában (Le probleme scolaire de l'enseignement dans la période du dualisme). In: Ker. Sz., 2003, 14, nr. 8, p.15-17.

*** Temeiuri pedagogice ale dezvoltării învățământului public și particular craiovean de la începuturi până în 1864 (Bases pédagogiques du développement de l'enseignement publique et privé de Craiova des débuts jusqu'en 1864). Coordonatori: Joița, Virgil; Joița, Elena; Dragu, Mihai; Dobrescu, Maria-Antoaneta; Turcin, Ionel; Păun, Constantin. Craiova, Ed. Aius, 2003, 439 p.

Tonk, Sándor. A keresztény iskola az erdélyi oktatás történetében (L'école chrétienne dans l'histoire de l'enseignement transylvain). In: Korunk, 1999, 10, nr. 10, p.94-101 ; KM, 2001, 107, nr. 3-4, p. 175-185.

*Tudor, Sebastian. Profesori și elevi. Recrutare și mod de viață (Professeurs et éleves. Sélection et moyen de vie). In: RIMSC, 2003, 7, p.125-148.

Ursuțiu, Claudia. Între reușită și eșec. Politici școlare evreiești în Parlamentul României (1922-1931) (Politiques écoliere juives dans le Parlement Roumain). In: Studia hist., 2004, 49, nr. 2, p.113-139.

Ursuțiu, Liviu. Știutori de carte români din Transilvania în a doua jumătate a secolului al XVII-lea (Roumains instruits de Transylvanie a la seconde moitié du XVIIe siecle). In: BC, 2004, 24, p.55-69.

Varga, Attila. Politica școlară a Curții de la Viena la finele secolului XVIII și începutul secolului XIX. Seminariile și învățământul teologic superior de pe teritoriul Ungariei (La politique écoliere a la Cour de Vienne, le fin du XVIIIe - le début du XIXe siecle). In: Studia hist., 2004, 49, nr. 2, p.43-52.

Vasilescu, Constantin R. Conferențiarii cursurilor de vară de la Vălenii de Munte (1908-1946) (Les maîtres de conférences des cours d'été de Vălenii de Munte). București, Ed. Anima, 1999, 119 p.

Vass, István. Idők fogságában/Adalékok a romániai oktatásügy 89 előtti történetéhez/Helytörténeti írások (Contributions a l'histoire de l'enseignement roumain avant 1989). Csíkszereda, "Apáczai Csere János" Pedagógusok Háza, 2001, 298 p.

Velica, Ioana. Zur Geschichte des rumänischen Unterrichtswesens. Von den Anfängen bis 1918. In: Studia psych.-paed., 2003, 48, nr. 1, p.119-136.

Vicol, Petru. Un program educativ pentru județul Soroca înaintat la 1935 de senatorul Gheorghe N. Gâscă (Un programme éducatif pour le district Soroca proposé en 1935 par le sénateur Gheorghe N. Gâscă). In: Tyragetia, 2000, 9, p.269-275.

Vincze, Gábor. A romániai magyar kisebbség oktatásügye 1944-1989 között (L'enseignement de la minorité hongroise de Roumanie entre 1944-1989). In: MK, 1997, 3, nr. 1-2, p.393-412 ; nr. 3-4, p. 377-401; 1998, 4, nr. 1, p. 289-317.

Vitanos, Constantin. Contribuția școlii la înălțarea României de la Mare (1878-2003) (L'apport de l'école au progres de Dobrogea). In: Studii istorice dobrogene. Constanța, 2003, p.191-211.

Voicu, Ioan. The Role of Higher Education in Promoting Global Solidarity In: Omagiu Virgil Cândea la 75 de ani. 2002, II, p.397-414.