ISSN 1584-1995   
Nr. 17   
   BIBLIOTECA CENTRALĂ UNIVERSITARĂ "LUCIAN BLAGA" - CLUJ-NAPOCA | Număr curent | Arhiva | Opinii | Harta site | Pagina BCU |
RUBRICI
BIBLIOTECA ÎN ACTUALITATE
INFORMARE PROFESIONALĂ
     FOCUS
     MERIDIANE
CARTE, CULTURĂ, CIVILIZAŢIE
     BIBLIOTECI DE IERI ŞI DE AZI
     UNIVERS CULTURAL
     CĂRŢI SUB LUPĂ
CULTURA ÎN ALTE IPOSTAZE
COLECTIV REDACŢIE
EDITOR COORDONATOR:
- Dr. Florina Ilis
MEMBRII FONDATORI:
- Adriana Szekely
- Liana Brânzaş Grigore


Coordonatori practică studenţi:
- Conf.dr. Valentin Orga
- Conf.dr. Ionuţ Costea

NUMĂRUL DIN APRILIE:
- Redactor şef:
     Monica-Gabriela Culic
- Redactor şef adj.:
     Nicolina Buzle
- Secretari:
     Lavinia Păcurar
     Roxana Bălăucă
WEBMASTER
Liana Brânzaş Grigore

BIBLIOREV PRIN E-MAIL


Dacă doriţi să fiţi anunţaţi prin e-mail la apariţia noilor numere ale revistei, aveţi posibilitatea de a vă înscrie aici.


CĂUTARE ÎN ARHIVĂ

 
powered by FreeFind
CARTE, CULTURĂ, CIVILIZAŢIE
- Cărţi sub lupă -


                10 ANI DE GAUDEUMUS LA CLUJ

Mrd. Lavinia Păcurar

"Un târg de carte care oferă oricărui iubitor de literatură cartea care i se potriveşte".
(Transilvania Jurnal)

Indiferent de dimensiunea şi puterea lor economică (aproape) toate editurile apelează la reclame difuzate în presa scrisă, emisiuni radio şi TV, târguri de carte, corespondenţă prin email potenţialilor clienţi, pe site-urile editurilor, lansări de carte etc. Spre deosebire de un anunţ în ziar, o scrisoare sau un catalog, târgurile de carte acordă produsului - cărţii - o prezentare aparte. Târgurile de carte oferă contactul direct al vizitatorilor cu editura şi posibilitatea promovării imaginii editurii prin: prezentări, lansări de carte, prin prezenţa autorilor, traducătorilor şi personalităţilor publice la standul editurii, dar şi o vânzare mai bună, cărţile fiind la preţuri promoţionale. Un avantaj al contactului direct cu vizitatorii este actualizarea şi intensificarea relaţiilor cu clienţii tradiţionali. Deoarece în centrul atenţiei se află atât contactul cu citiorii (potenţiali şi tradiţionali), cât şi etalarea şi vânzarea cărţilor, înaintea manifestării se realizează o campanie publicitară intensă.

În România există două târguri de carte cu tradiţie: Târgul Internaţional de Carte "Gaudeamus" şi Târgul Internaţional de Carte "Bookfest", fiecare ediţie reprezentând o sărbătoare dedicată cărţii. Societatea Română de Radiodifuziune promovează un program complex de susţinere a pieţei editoriale româneşti, prin Programul LECTURA. Acest program cuprinde: Târgul Internaţional "Gaudeamus" - Carte de Invăţătură, considerat cel mai important eveniment de tip expoziţional din România, dedicat educaţiei; Caravana Gaudeamus, inaugurată în anul 2000 şi Târgul Gaudeamus Carte şcolară, iniţiat în anul 2003. Programul are ca principal obiectiv susţinerea pieţei editorial-educaţionale, în cele mai importante centre culturale din România. Radiodifuziune Română mai organizează în cadrul târgurilor de carte, împreună cu alte instituţii, secţiuni specializate, de genul: Bursa Ofertelor Educaţionale şi Profesionale (inaugurată la ediţia din 1998, în colaborare cu Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului), Târgul de Artă Gaudeamus (începând din 1999), Salonul Naţional de Inventică pentru Tineret (din 2001), Salonul Naţional al Presei Române (organizat din 2002 de Clubul Român de Presă) şi Secţiunea multimedia Educaţional (din 1998). Marea majoritate a organizatorilor de târguri practică sondaje de opinie în rândurile: expozanţilor, vizitatorilor, prestatorilor de servicii specializate pentru evenimente, organizaţiilor şi autorităţilor oficiale şi de asemenea unui spectru larg al reprezentanţilor mass-media, aşadar, articolul de faţă reprezintă un studiu prin care se concluzionează observaţiile şi statisticile întreprinse de către organizatorii Gaudeamus, afişate pe siteul: http://www.gaudeamus.ro .

Pe parcursul ediţiilor Târgului Internaţional Gaudeamus s-a urmărit profilul vizitatorului, rezultatele sondajului din cadrul ultimelor ediţii au conturat următoarele aspecte: în ceea ce priveşte categoriile de vârstă, 42% dintre vizitatori au vârste cuprinse între 18 şi 29 de ani (dintre care 28% sunt studenţi şi elevi) iar 28% au vârste cuprinse între 30 şi 44 de ani, iar cu privire la studiile întreprinse de aceştia, s-a constatat faptul că 58% dintre vizitatori au studii universitare, 8% studii postuniversitare şi 2% au absolvit o formă de învăţământ postliceal. Aproape 9% dintre vizitatori s-au declarat mulţumiţi de ultimele două ediţii ale târgului, identificându-se de altfel un nivel ridicat de fidelitate a publicului Gaudeamus - 59% dintre respondenţi au mai vizitat cel puţin încă o ediţie a târgului, un aspect definitoriu, şi îmbucurător în conturarea profilului vizitatorului Gaudeamus. Din aceleaşi sondaje de opinie efectuate de către organizatorii Gaudeamus s-a constatat că un procent de 39% dintre vizitatorii târgului deţin în biblioteca personală peste 1000 de cărţi, iar pentru 83% dintre ei lectura este principala modalitate de a petrece timpul liber.

Cea de a doua componentă a Programului Lectura este organizată în parteneriat cu studiourile teritoriale ale Societăţii Române de Radiodifuziune, Caravana Gaudeamus cuprinzând manifestări expoziţionale cu scopul de a relansa şi promova piaţa românescă de carte, şi totodată, de extindere a acesteia în toată ţara. Până în prezent, Caravana Gaudeamus, a răspândit mireasma cărţilor în cele mai importante centre universitare din ţară: Cluj-Napoca, Timişoara, Târgu-Mureş, Sibiu şi Craiova. Începând din acest an, Caravana, cuprinde patru târguri organizate la Craiova, Cluj-Napoca, Timişoara, Constanţa-Mamaia. Un astfel de eveniment cultural, dedicat cărţii şi educaţiei, este prezent în centrul universitar ardelean din anul 2000, sub numele de Caravana Gaudeamus.

Din păcate, spaţiul dedicat târgului nu a permis construcţia unei incinte pe măsura interesului manifestat de expozanţi şi de public, astfel că locaţiile Caravanei Gaudeamus în Cluj-Napoca, de-a lungul celor zece ediţii au fost: Expo Transilvania, care a găzduit primele 5 ediţii ale târgului (2000-2004), Parcul Central, gazda cele de-a şasea ediţii (2005) iar, din anul 2006 până în prezent, Piaţa Unirii, găzduieşte expozanţi şi vizitatori din toată ţara (ţinând cont în acest context şi de numărul mare al studenţilor care studiează la marile universităţi din Cluj-Napoca). Dacă la prima ediţie suprafaţa pusă la dispoziţie a fost de 240 mp, în cadrul ultimelor ediţii din Piaţa Unirii s-a ajuns 350 mp. Este evident faptul că suprafaţa restrânsă a târgului atrage după sine un număr mai restrâns al expozanţilor, şi implicit al vizitatorilor, astfel de-a lungul celor cele zece ediţii numărul acestora a oscilat între 34 şi 96 expozanţi, iar cel al vizitatorilor între 6.000 la ediţia întâi şi 19.0000, în cadrul celei de-a opta ediţii din anul 2007, anul în care Piaţa Unirii preia rolul de gazdă ale acestor manifestări culturale.

A devenit o tradiţie, în cadrul Caravanei, înmânarea trofeelor Gaudeamus editurilor votate de către public, edituri care au reuşit să încânte iubitorii de carte cu apariţiile editoriale din cadrul fiecărui târg. După o privire de ansamblu asupra tuturor ediţiilor s-a constat că editurile care au întreprins o intensă campanie de promovare a cărţii la Cluj-Napoca sunt: Editura Teora, Editura Humanitas, Editura Paralela 45, Grupul Editorial Rao, Editura Dacia, Librăriile Humanitas, Editura Polirom, Grupul Editorial Corint şi Pearson Education Longman; dintre acestea cele mai des votate de către public, de-a lungul ediţiilor, amintim: Editura Humanitas, Grupul Editorial Rao şi Editura Paralela 45.

O importanţă aparte o are şi implicarea presei an de an, în cadrul acestor evenimente, fiind recompensată prin Trofeul Presei (secţiunile publicaţii, radio şi TV) desemnat prin votul publicului; dintre acestea amintim cotidienele care s-au remarcat la secţiunea publicaţii: Adevărul de Cluj, Monitorul de Cluj, Făclia şi Ziua de Cluj.

Următoarele publicaţii au primit pe parcursul ediţiilor trofeul pentru "Cea mai râvnită carte": Omul recent de Horia Roman Patapievici, publicată la Editura Humanitas; Eminescu sau despre absolut de Rosa del Conte, publicat de Editura Dacia; volumul Napoleon. Cele o sută de zile sau spiritul de sacrificiu de Dominique de Villepin, publicat la Editura Dacia; Codul lui Da Vinci de Dan Brown, editat de Grupul Editorial Rao; Arta de a muri de Mircea Eliade publicată de Editura Eikon, Dragostea în vremea holerei de Gabriel Garcia Marquez, publicat la Editura Rao.

La cea mai recentă ediţie a târgului, cea din 1-5 aprilie 2009, am surprins diversitatea preferinţelor în rândul publicului, care a votat de această dată două volume de seamă: Encyclopedia Britannica, prezentată de Prior & Books şi trilogia Asimetria durerii de Adam Puslojic. Totodată, această ediţie a târgului s-a diferenţiat prin prezenţa editurii Adevărul Holding, care prin colecţia "Adevărul", a reuşit să atragă un număr impresionant de cumpărători, fiind recompensaţi cu o diplomă specială din partea organizatorilor. La fiecare ediţie premiile au fost înmânate de către preşedinţii de onoare: Adrian Marino, Mircea Vaida-Voievod, Camil Mureşanu, Marius Bojiţă, Cornel Udrea, Ion Mureşan, Irina Petraş şi Ovidiu Pecican.

Prezentă de 10 ani la Cluj-Napoca, Caravana Gaudeamus a reuşit să formeze publicul clujean iubitor de carte, prin participarea a tot mai multor edituri cu fiecare an, prin evenimentele editoriale şi profesionale care se desfăşoară sub cupola ei.

Pozele de pe http://www.gaudeamus.ro

   

Târgul Internaţional Gaudeamus, Bucureşti 2008

   

Caravana Gaudeamus Cluj 2009

   

Caravana Gaudeamus Cluj 2009



Caravana Gaudeamus Cluj 2009

sus
webmaster@bcucluj.ro