ISSN 1584-1995   
Nr. 17   
   BIBLIOTECA CENTRALĂ UNIVERSITARĂ "LUCIAN BLAGA" - CLUJ-NAPOCA | Număr curent | Arhiva | Opinii | Harta site | Pagina BCU |
RUBRICI
BIBLIOTECA ÎN ACTUALITATE
INFORMARE PROFESIONALĂ
     FOCUS
     MERIDIANE
CARTE, CULTURĂ, CIVILIZAŢIE
     BIBLIOTECI DE IERI ŞI DE AZI
     UNIVERS CULTURAL
     CĂRŢI SUB LUPĂ
CULTURA ÎN ALTE IPOSTAZE
COLECTIV REDACŢIE
EDITOR COORDONATOR:
- Dr. Florina Ilis
MEMBRII FONDATORI:
- Adriana Szekely
- Liana Brânzaş Grigore


Coordonatori practică studenţi:
- Conf.dr. Valentin Orga
- Conf.dr. Ionuţ Costea

NUMĂRUL DIN APRILIE:
- Redactor şef:
     Monica-Gabriela Culic
- Redactor şef adj.:
     Nicolina Buzle
- Secretari:
     Lavinia Păcurar
     Roxana Bălăucă
WEBMASTER
Liana Brânzaş Grigore

BIBLIOREV PRIN E-MAIL


Dacă doriţi să fiţi anunţaţi prin e-mail la apariţia noilor numere ale revistei, aveţi posibilitatea de a vă înscrie aici.


CĂUTARE ÎN ARHIVĂ

 
powered by FreeFind
CARTE, CULTURĂ, CIVILIZAŢIE
- Biblioteci de ieri şi de azi -
VECHI BIBLIOTECI ROMÂNEŞTI DIN JUDEŢUL CLUJ
1850-1914

Dr. Lucia Turc

În a doua jumătate a secolului al XIX-lea, societatea românească ardeleană trece de la militantismul politic al revoluţiei de la 1848, la militantismul cultural. Această epocă înregistrează fenomenul de agregare culturală prin înfiinţarea a numeroase instituţii, societăţi, reuniuni cu scopul declarat de cultivare a limbii şi literaturii române. Actul cultural se verticalizează la toate nivelurile societăţii şi prin pătrunderea cărţii în diferite medii sociale, cu intenţia de a contribui la ridicarea materială şi spirituală a tuturor românilor. Cel mai eficient mijloc de răspândire a cuvântului scris a fost înfiinţarea de biblioteci, în toate zonele Transilvaniei.

Astfel de întreprinderi apar în regiunea Clujului, în primii ani după 1850, prin întemeierea Casinei române din Cluj, dotată cu un fond de periodice şi cărţi, care a ajuns în primii ani ai secolului al XX-lea, la cifra de 268 volume1, dar şi prin constituirea Societăţii de lectură "Iulia" a studenţilor români de la universitatea clujeană. în documentele acesteia din urmă se detectează intenţia declarată de: "a-şi extinde razele încălzitoare, după putinţă peste întreg publicul românesc din Cluj şi împrejur"2. De altfel, printre membrii ei erau şi intelectuali, membri ai casinei române, iar în sala de lectură a bibliotecii, adăpostită în localul Casinei, puteau consulta publicaţiile periodice membrii societăţii, elevii români de la gimnaziul romano-catolic, intelectualii, meseriaşii3. După desfinţarea ei, fondurile sale vor trece în administrarea Casinei, şi apoi, peste ani, în biblioteca Agenturii ASTREI pentru tinerimea universitară română4. Tot în Cluj, funcţiona, în jurul, anului 1880 şi o societate de lectură a elevilor români de la gimnaziul romano-catolic, care deţinea un fond de câteva zeci de cărţi5.

O societate culturală de mare tradiţie, în rândul tineretului studios a fost şi Societatea "Alexi-şincai" a teologilor din Gherla, înfiinţată în 1869 şi având una dintre cele mai mari biblioteci din această zonă. Către sfârşitul secolului număra aproape 800 de volume6 din cele mai diverse domenii şi având legături cu marile edituri, librării şi instituţii din întreg spaţiul românesc.

În oraşele zonei au funcţionat şi biblioteci ale reuniunilor profesionale, cum ar fi cele ale meseriaşilor şi ale cadrelor didactice. Meseriaşii, organizaţi în asociaţii cu scop lucrativ, dar şi cultural au avut biblioteci pe lângă reuniunile din Cluj7 şi Turda8. Cele ale cadrelor didactice erau divizate în mai multe categorii, în funcţie de organizarea ierarhică şi zonală. Existau biblioteci ale învăţătorilor şi profesorilor în şcoli şi biblioteci ale despărţămintelor celor două mari reuniuni, apărute ca urmare a caracterului confesional al învăţământului românesc, cu filiale în toată Transilvania. Printre acestea se numără biblioteca Despărţământului Cătina al Reuniunii învăţătorilor greco-catolici9, Despărţământului Cluj10, Despărţământului Cojocna11, Despărţământului Dârja12, Despărţământului Indol13, Despărţământului Turda14, biblioteca Reuniunii învăţătorilor greco-catolici din jurul Gherlei15.

Şcolile confesionale elementare şi medii, aveau biblioteci cu fonduri destinate elevilor şi profesorilor. Foarte numerose (simpla lor menţionare ar depăşi cadrele pezentului articol), au funcţionat atât în unităţile de învăţământ urbane, cât şi în mediul rural. Ca urmare ne permitem să le cităm doar pe cele care au deţinut un număr mai însemnat de cărţi: Biblioteca Preparanzilor din Gherla16, Biblioteca Seminarului teologic din Gherla17, Biblioteca şcolii primare din Turda18.

Aproape la fel de numeroase au fost şi bibliotecile parohiale. Dinamica activităţilor şcolare şi confesionale, îmbinate adeseori, a făcut ca biblioteca parohială să deţină şi rolul unei biblioteci şcolare şi cel al unei biblioteci populare. Mai târziu, spre sfârşitul secolului, din fondurile ei se desprind cele două tipuri de biblioteci menţionate mai sus, dar până în 1918 o delimitare clară între cele trei tipuri nu a existat, chiar dacă în 1907, Sinodul Arhidiecezan din Sibiu, prin Comisia şcolară, decide "ca biblioteca şcolară să se separeze şi să conţină numai cărţi pentru elevi, iar celelate să fie trecute în biblioteca parohială"19. într-o notă din revista "Transilvania" se menţiona, în anul 1912, că în despărţămintele Sibiu, Cluj şi Sălişte bibliotecile poporale ale ASTREI şi bibliotecile parohiale au fuzionat20, cu certitudine din considerente de ordin practic, pentru a se evita activitatea paralelă, de multe ori fiind conduse de aceiaşi persoană, în speţă preotul parohiei respective21.

Cu certitudine cele mai multe biblioteci au fost cele ale ASTREI, apărute ca urmare a politicii culturale promovată de Asociaţiune, în număr mare în localităţile rurale ale zonei. Mai mult de jumătate din cele aproape 100 de biblioteci, pe care le-am identificat ca existente în registrul cronologic şi spaţiul la care ne raportăm, au fost biblioteci poporale ale ASTREI. Prin urmare, ne luăm libertatea de nu le consemna în totalitate. Ceea ce dorim să subliniem este faptul că, la nivelul Transilvaniei, acestea s-au constituit în două etape, delimitate de anul 1899, când a apărut Regulamentul pentru înfiinţarea şi administrarea bibliotecilor poporale ale "Asociaţiunii pentru literatura şi cultura poporului român22. Anterior acestei date, Despărţământul Cluj a avut iniţiativa înfiinţării unor biblioteci poporale, fiind printre primele care au deţinut fonduri pentru lectura unui public cât mai larg. După 1899, la nivel local s-au manifestat şi alte întreprinderi menite să sprijine bibliotecile poporale. Astfel, se tipăresc colecţii de cărţi prin care să se înzestreze propriile biblioteci, la preţuri accesibile şi în limita posibilităţilor materiale. Primele despărţăminte care au tipărit publicaţii destinate bibliotecilor poporale au fost Hida-Huedin şi Cluj. Acesta din urmă şi-a constituit o colecţie în care urmau să apără, după un plan editorial întocmit de Amos Frâncu, lucrări din diferite domenii: morală, igienă, drep, economie, literatură, farmacie şi medicină, agricultură23.

Desigur, bibliotecile menţionate mai sus nu au fost singurele care au funcţionat în zona Clujului până în 1914, dar pe acestea le considerăm cele mai reprezentative prin mărimea fondurilor, numărul citirorilor şi importanţa pe care au avut-o în viaţa culturală a românilor de aici.

sus



1Biblioteca Casinei române din Cluj, în “Telegraful Român", LIII, 1905, nr. 23, p. 94.
2Raportul despre starea şi activitatea Societăţii de lectură "Iulia" a junimii universitare din Cluj de la înfiinţarea ei până la finea anului 1867/77, Cluj, 1878, p. 18.
3Apelu, în “Amicul familiei", VII, 1883, nr. 4, p. 40.
4Bibliotecile despărţămintelor, în “Transilvania", XLIII, 1912, p. 378.
5Apel, în “Telegraful Român", XXXI, 1883, nr. 64, p. 257.
6Din vietia reuniunilor, în “Foaia scolastică", V, 1887, nr. 13, p. 102.
7Biblioteca, în Reuniunea sodalilor români din Cluj, Cluj, 1919, p. 17.
8Reuniunea meseriaşilor români, în "Gazeta Transilvaniei", LXX, 1907, nr. 25, p. 6.
9De ale Reuniunii, în "Foaia Scolastică", V, 1903, nr. 11, p. 174.
10Raportul…, în “Foaia Scolastică", XIII, 1912, nr. 20, p. 652-653.
11Raportul…, în “Foaia Scolastică", IV, 1902, nr. 14, p. 223-224.
12Raportul..., …, în “Foaia Scolastică", VI, 1904, nr. 19, p. 314.
13Ştiri, în "Tribuna poporului", II, 1898, nr. 226, p. 1103.
14Raportul…, în “Foaia Scolastică", IV, 1902, nr. 14, p. 223-224.
15Din Gherla, în "Foaia Scolastică", XI, 1909, nr. 18, p. 222-224.
16Bibliotecile despărţămintelor, în “Transilvania", XLIII, 1912, p. 379.
17Idem
18Din Turda, în "Unirea", XVII, 1907, nr. 1, p. 22.
19De la Sinodul Arhidiecezan, în "Telegraful Român", LV, 1907, nr. 48, p. 198.
20Bibliotecile despărţămintelor, în art. Cit., p. 386.
21Georgeta Deac, ASTRA şi despărţământul Sibiu, Sibiu, 2004. p. 46.
22Raportul comitetului Asociatiunei..., în "Transilvania. Partea oficală", XXX, 1899, p. 64-65.
23Biblioteca casinei române din Cluj, în “Telegraful Român", LIII, 1905, nr. 23, p. 94.

sus
webmaster@bcucluj.ro