ISTORIA GÂNDIRII PEDAGOGICE. MANUALE ȘCOLARE

          

*** 150 éves a nagyenyedi tanitóképzés (1853-2003) (150 ans d'école pédagogique a Aiud). Marosvásárhely, Mentor Kiadó, 2003, 289 p.

Adăniloaie, Nichita. Învățătorii luminători ai satelor (1848-1919) (Instructeurs de culture aux villages). București, Ed. Fundației Culturale "D. Bolintineanu", 2002, 356 p.

*** Album didactic al gimnaziului, liceului și Colegiului național "Tudor Vladimirescu" din Târgu Jiu (1890-2002) (Ecole secondaire, lycée et Colege national "Tudor Valdimirescu" de Târgu Jiu. Album). Coordonatori: Alexandrescu, Cornel; Mischie, Nicolae. Târgu Jiu, Ed. Rhabon, 2003, 180 p.

Barna, Ábrahám. Ungaria ca simbioză a mai multor culturi naționale în manualele maghiare (Hongrie comme symbiose de plusieurs cultures nationaux dans les manuels hongrois). In: Studii istorice româno-ungare. Iași, 1999, p.283-288.

Bădescu, Sabina; Bădescu, Constantin. Centenarul unei școli. Monografia Școlii din Breazi, județul Vâlcea (Centenaire d'une école. Monographie de l'école de Breazi, dép. de Vâlcea). Sibiu, Ed. Psihomedia, 2003, 144 p.

*Berindei, Dan. Die Schulbücher bei den Rumänen (1750-1850). In: RRH, 2001-2002, 40-41, p.67-86.

Berindei, Dan. Din nou despre manualele de istorie (De nouveau sur les manuels d'histoire). In: Academica, 2000, 10, nr. 4, p.18.

Berindei, Dan. Manuale de istorie între educație națională și educație europeană (Manuels d'histoire entre éducation national et éducation européenne). In: AIICN, 2003, 42, p.241-249.

*** A Bolyai Farkas liceum 1951-1952-ben végzett diákjainak visszaemlékezései (Souvenirs de l'école au micentenaire de la génération de 1951-1952 du Lycée "Bolyai Farkas"). Összeállitotta: Török, Gáspár. Marosvásárhely, Mentor Kiadó, 2003, 84 p.

Brătescu, Constantin. Ștefan Vâlovan, pedagog și filosof român (1852-1932) (Ștefan Vâlovan, pédagogue et philosophe roumain (1852-1932)). Caransebeș, Ed. Ionescu, 2000, 134 p.

Bucur, Alexandru. Manualele folosite în școlile grănicerești de pe teritoriul fostului regiment de la Orlat (1871-1921) (Les manuels utilisés dans les écoles des garde-frontieres dans la région du l'exrégiment d'orlat). In: Corviniana, 2004, 8, p.243-250.

Ceaușescu, Anton; Pârvulescu, Emil; Pârvulescu, Mihaela Marcela. Valorificarea elementelor de istorie și geografie locală în învățământul preuniversitar (Mise en valeur des élements d'histoire et de géographie locale dans l'enseignement préuniversitaire). Râmnicu Vâlcea, Ed. Almarom, 2002, 101 p.

Ciobotea, Dinică. Evoluția manualului de istorie românesc în secolul al XIX-lea (L'évolution du manuel d'histoire roumaine au XIXe siecle). In: PDF, 1998, 3, nr. 2, p.18-20.

Ciobotea, Dinică; Croitoru, Gabriel. Apariția și importanța manualului de istorie românesc în epoca modernă (L'édition et l'importance du manuel d'histoire roumaine a l'époque moderne). In: PDF, 1998, 3, nr. 1, p.10-13.

Crișan, Vasile. Ioan Popescu și "Organul pedagogic". In: Sargeția, 1999-2000, 28-29, nr. 2, p.195-200.

Damșa, Ioan. Literatura română în manualele școlare interbelice (1918-1940) (La littérature roumaine dans les manuels scolaires de l'entre-deux-guerres). Deva, Ed. Emia, 1999, 119 p.

Derșidan, Ioan. Clasici junimiști și învățământul (Classiques "junimistes" et l'enseignement). București, Ed. Didactică și Pedagogică, 2000, 212 p.

*** Dimensiuni ale învățământului minorităților naționale din România. Ediție jubiliară (1993-2003). Der Unterricht für die Nationalen in Rumänien. Jubiläumausgabe (1993-2003) (). Cluj-Napoca, Stúdium Kiadó, 2003, 212 p.

Dinu, Ion M. Figuri de dascăli argeșeni. Vol. II (Portraits d'enseignants d'Argeș). Pitești, Ed. Paralela 45, 2001, 358 p.

Dumitrescu, Doru. Predarea istoriei după 1989. Schimbări și perspective (L'enseignement de l'histoire apres 1989. Changements et perspectives). In: Tribuna, 2004, 3, nr. 35, p.6-8.

Felezeu, Călin. Istoria Imperiului Otoman în programa școlară și în manualele de istorie (L'histoire de l'Empire Ottomane dans les programmes d'éducation et dans les manuels d'histoire). In: Tribuna, 2002, 1, nr. 6, p.16-18 ; Studia psych. paed., 2003, 48, nr. 1, p. 141-147 (în lb. engleză).

*Florescu, Gheorghe I. Le manuel scolaire, un guide du "nouvel homme". In: Mentalities/Mentalités, Hamilton, New Zealand, 2002, 17, nr. 2, p.33-44 ; In: Sovietization in Romania and Czechoslovakia, Iași, 2003, p. 27-44.

Gáborné, Péterfiá A. Karácsony Sándor pedagógiai és katétihai elvei (Idées pédagogiques et de catéchisme). Kolozsvár, Studium Kiadó, 2000, 70 p.

Gal, Teodor. Georgiu Popa, pedagog și organizator al învățământului (1841-1897) (Georgiu Popa, pédagogue et organisateur de l'enseignement). Cluj-Napoca, Ed. Napoca Star, 2000, 220 p.

Gal, Teodor. Onisifor Ghibu, pedagog și educator național-militant (Onisifor Ghibu, pédagogue et instituteur national militant). Cluj, Ed. Napoca Star, 2002, 288 p.

Găinuță, Mihaela Andra. Referințe identitare în manualele de citire din perioada comunistă (1948-1989) (Références identitaires dans les manuels de lecture de la période communiste). In: Identități colective și identitate națională. București, 2000, p.223-245.

Geacu, Sorin. Ion Giugiuman (1909-1990). Viața și opera (Ion Giugiuman. La vie et l'oeuvre). București, Ed. Semne, 1999, 175 p.

Giurescu, Dinu C. Despre Planul de învățământ, programe și manuale (Sur le plan d'enseignement, programmes et manuels). In: SAI, 2000, 65, p.177-180.

Grigore, Gheorghe; Bădescu, Sebastian. Școala "Grigore Alexandrescu" la un sfert de veac (1977-2002). File de monografie (L'école "Grigore Alexandrescu" a un quart de siecle). Târgoviște, Ed. Pildner și Pildner, 2002, 72 p.

Gross, Lidia; Mândruț, Stelian. Istoria Ungariei în manualele românești actuale: 1989-1996 (L'histoire de Hongrie présentée dans les manuels roumains actuels). In: Studii istorice româno-ungare. Iași, 1999, p.317-327.

Hurezeanu, Damian. Climat politic, adevăr istoric, manual școlar (Climat politique, vérité historique, manuel scolaire). In: Studii istorice româno-ungare. Iași, 1999, p.289-300.

Iosipescu, Sergiu; Iosipescu, Raluca. Istoria militară și relațiile interetnice în manualul de istorie (L'histoire militaire et les rélations inter-humaines dans le manuel d'histoire). In: Studii istorice româno-ungare. Iași, 1999, p.329-333.

Ispas, Beatrice. Casa școalelor și problema identității românești. Scurte considerații preliminare (1896-1918) (La Maison des Écoles la probleme de l'identité nationale roumaine. Breves considérations préliminaires). In: Identități colective și identitate națională. București, 2000, p.195-204.

Leuștean, Lucian. Tratatul de la Trianon în manualul de istorie a românilor, clasa a XII-a (Le traité de Trianon, dans le manuel d'histoire des Roumains, XIIe classe). In: Studii istorice româno-ungare. Iași, 1999, p.343-352.

*** Liceul teoretic "Vasile Goldiș", 10 ani de patronaj spiritual (1993-2003) (Le Lycée théoretique "Vasile Goldiș", 10 ans de suprématie spirituelle). Arad, Ed. Multimedia, 2003, 156 p.

Lupu, Daniela. Manuale manuscrise folosite la Seminarul Teologic din Buzău între anii 1842-1846 (Manuels manuscrits au Séminaire Théologique de Buzău entre 1842-1846). In: Mousaios, 2001, 6, p.205-222.

Marini, Nicolae. Învățătorul Ioan Marini, o viață de apostol (L'instituteur Ioan Marini, une vie d'apôtre). Sibiu, Ed. Oastea Domnului, 2002, 232 p.

Marțian, Ironim. Figuri de dascăli năsăudeni și bistrițeni (Figures d'enseignements de Năsăud et de Bistrița). Cluj-Napoca, Ed. Napoca Star, 2002, 196 p.

Mârza, Daniela. Educație și istorie: concepții pedagogice la școlile Blajului (sfârșitul secolului XIX - începutul secolului XX) (Education et histoire: conceptions pédagogiques dans les écoles de Blaj). In: Cum scriem istoria?. Alba Iulia, 2003, p.217-224.

Micle, Dorel. Mijloace și tehnici moderne de predare-învățare a istoriei în mediul universitar (Moyens et techniques modernes du proces d'enseignement de l'histoire dans le milieu universitaire). In: SIB, 1999-2001, 23-24-25, p.277-288.

Miron, Vasile. Manuale de liturgică și tipic apărute în literatura teologică românească. Studiu analitic și comparativ (Manuel de liturgie et de rituel dans la littérature théologique roumaine. Etude analytique et comparative). București, Institutul Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe, 2002, 188 p.

Mureșanu, Camil. Manualul de istorie și modalitățile de realizare a funcției lui educative (Le manuel d'histoire et les modalités de réalisation de sa fonction éducative). In: Studii istorice româno-ungare. Iași, 1999, p.251-255.

Murgescu, Mirela Luminița. "Fatherland" and "Nation" for Scoolchildren Textbooks and the Concept of Nationhood in Romanian Schools In: Nation and National Ideology. Past, Present and Prospects. București, 2002, p.266-287.

Murgescu, Mirela Luminița. The history of the minorities in the Romanian School system. Curricula and textbooks in the late 1990s. In: Internationale Schulbuchforschung, Braunschweig, 2001, 23, nr. 2, p.225-242.

*Murgescu, Mirela Luminița. Hungarian Legacy in Southeastern Europe (Croatian, Romanian, Serbian and Slovenian texbooks. Rapport. In: Newsletter. UNESCO International Textbook Research Network, Braunschweig, 2002, 9, p.163-167 ; In: Clio in the Balkans . The Politics of History Education. Thessaloniki, 2002, p. 163-167.

*Murgescu, Mirela Luminița. Istoria din ghiozdan. Memorie și manuale școlare în România anilor 1990 (L'histoire a l'école. Mémoire et manuels d'école en Roumanie des années 1990). București, Ed. Dominor, 2004, 191 p.

*Murgescu, Mirela Luminița. Memory in Romanian History: Textbooks in the 1990s In: Balkan Identities. National and Memory. London, 2004, p.339-354.

*Murgescu, Mirela Luminița. Rewriting School Textbooks a Tool of Understanding and Stability. In: Journal of Southeast European and Black Sea Studies, Atena, 2002, 2, nr. 1, p.90-104.

*Murgescu, Mirela Luminița. The Turk in Romanian History Schoolbooks (19th-20th Centuries) In: The Image of the Turk in Europe from the declaration of the Turkish Republic in 1923 to the 1990's. Istambul, 2000, p.275-285.

*Murgescu, Mirela Luminița. What It Takes Being Romanian? Identity, National memory and History Schoolbooks in Romania (19th-20th Centuries). In: Jahrbücher für Geschichte und Kultur Südosteuropas, München, 1999, 1, p.95-114.

Murgescu, Mirela Luminița; Gheorghe, Adriana; Câlția, Simion. National Report of Romania In: Improvement of the Balkan history Textbooks Project Reports. Istanbul, 2003, p.127-153.

Nagy, Benedek. Un imperativ necesar: revizuirea manualelor de istorie (Un impératif nécessaire: la révision des manuels d'histoire). In: Studii istorice româno-ungare. Iași, 1999, p.301-316.

Nagy, Levente. Răscoala lui Horea în manualele și monografiile maghiare (L'émeute de Horea dans les manuels et les monographies hongroises). In: Studii istorice româno-ungare. Iași, 1999, p.335-342.

*** Neculai Jechianu, un apostol vrâncean (Neculai Jochianu, un apotre de Vrancea). Ediție de: Țibrea, Vasile; Cherciu, Ion Gr. București, Ed. Viața Românească, 1998, 91 p.

Neumann, Victor. Educația inter- și multiculturală prin intermediul manualului de istorie (L'éducation inter- et multiculturelle a l'aide du manuel d'histoire). In: Studii istorice româno-ungare. Iași, 1999, p.273-276.

Nicolae-Podișor, Gheorghe; Pestrițu, Dumitru. Gheorghe Pârnuță, omul și fapta (Gheorghe Pârnuță, l'homme et son activité). București, Ed. Semne, 2000, 214 p.

*** Omagiu profesorului Dumitru Salade la împlinirea vârstei de 85 de ani (Hommage au professeur Dumitru Salade a sa 85e anniversaire). Coordonatori: Ionescu, Miron; Chiș, Vasile. Cluj-Napoca, Presa Universitară Clujeană, 2000, 280 p.

Pârvulescu, Mihai. Școală și societate. Contribuție la cunoașterea formării elitelor în Banat în secolul al XIX-lea (Ecole et société. Contributions a faire connaître la formation des élites de Banat au XIXe siecle). Prefață de: Bocșan, Nicolae. Timișoara, Ed. Excelsior Art, 2003, 189 p.

Petrencu, Anatol. Relațiile interetnice în manualele de istorie sub regimul sovietic: cazul Basarabiei (Les relations inter-humaines vues dans les manuels d'histoire sons le régime soviétique: le cas de Bessarabie). In: Studii istorice româno-ungare. Iași, 1999, p.277-282.

Pop, Ioan-Aurel. Programa și manuale de istoria românilor. Câteva considerații (Programme et manuels d'histoire des Roumains. Quelques considérations). In: SAI, 2000, 65, p.167-176.

Popescu, Mihai Gabriel. Memoria dascălilor noștri. Vol. IV-V (A la mémoire de nos enseignants). Târgoviște, Ed. Bibliotheca, 2000-2003, 148, 117 p.

Saizu, Ioan. O viață consacrată învățământului și cercetării. Profesorul C.Gh. Marinescu (Une vie consacrée a l'enseignement et a la recherche- Le professeur C.Gh. Marinescu). Iași, Ed. Dosoftei, 2000, 474 p.

Socolan, Aurel. Contribuții la studierea unui manual manuscris din veacul al XVIII-lea (Contribution a l'étude d'un manuscrit du XVIIIe siecle). In: MVIM, 2004, 5, p.553-559.

Sógor E., Gyöngyi. A vallástankönyvek története. Tankönyvtipusok hittanórán a XVII. és XIX. századi Erdélyben (L'histoire des manuels de religion. Types de manuels aux classes de religion de Transylvanie). In: Studia t. ref., 2002, 47, nr. 1, p.107-148.

Solomon, Adrian. Învățământul muzical blăjean (L'école musicale de Blaj). Prefață de: Buzași, Ion. Blaj, Ed. Buna Vestire, 2003, 207 p.

Stahl, Paul Henri. Familia și școala. București. 1949-1952. Contribuții la sociologia educației (La famille et l'école. Bucarest. Contributions sociologiques de l'éducation). București, Ed. Paideia, 2002, 168 p.

Straub, Eduard. Dascălul flacără eternă. Portrete ale dascălilor băcăuani (L'enseignant, flamme éternelle. Portraits des enseignants de Bacău). Bacău, Ed. Psyhelp, 2001, 184 p.

Szesztay, Ádám. Minority-question in the school-books of the Socialist Hungary In: Studii istorice româno-ungare. Iași, 1999, p.361-372.

*** Temeiuri pedagogice ale dezvoltării învățământului public și particular craiovean (până la 1864) (Fondaments pédagogiques du développement de l'enseignement public et privée de Craiova, avant 1864). Craiova, Ed. Aius, 2001, 440 p.

Teodor, Corina. Din dosarul istoriografiei ecleziastice românești din Transilvania: istoricul profesor (De l'histoire de l'historiographie éclésiastique roumaine de Transylvanie: L'historien professeur). In: AIGȘ, 2002-2003, 5-6, p.149-168.

Thira, Viorel. "Povățuitorul tinerimei" de la Buda din 1826 și autorul lui ("Le conseiller de la jeunesse" de Buda de 1826 et son auteur). In: AMP, 2002, 24, p.565-571.

Trașcă, Ottmar. Raporturile româno-maghiare în timpul celui de-al doilea război mondial reflectate în manualele școlare de istoria României (Les rapports roumaino-hongrois pendant la Seconde Guerre Mondiale, réfléchis dans les manuels scolaires d'histoire de la Roumanie). In: Studii istorice româno-ungare. Iași, 1999, p.353-360.

Trifoiu, Nicolae; Linul, Gabriela. Doi năsăudeni, profesorii Ștefan Lupu și Ștefan Linul, reprezentanți de seamă ai învățământului românesc (Deux professeurs de Năsăud, Ștefan Lupu et Ștefan Linu, représentants de valeur de l'enseignement roumain). Prefață de: Salade, Dumitru. Cluj-Napoca, Ed. Napoca Star, 1999, 124 p.

Ungureanu, Ștefănița-Mihaela. Evoluția învățământului la Rădăuți. Manuale școlare din Biblioteca Gimnaziului de Stat Cezaro-Crăiesc (L'évolution de l'enseignement a Rădăuți. Manuels d'école dans la Bibliotheque du Lycée d'état Cezaro-Crăiesc). In: ANB, 2002, 9, nr. 1, p.41-48.